inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Γιαννούλης Χαλεπάς

Άγγιξε την καλλιτεχνική τελειότητα και μαζί με αυτήν την ίδια την παράνοια. Αποθεώθηκε σε νεαρή ηλικία για τα γλυπτικά του αριστουργήματα και στη συνέχεια βρέθηκε να ακροβατεί μεταξύ τέχνης και παραφροσύνης. Για 12 χρόνια κατέληξε έγκλειστος στους υγρούς τοίχους ενός ψυχιατρείου, αλλά κατάφερε να αναδυθεί από τις στάχτες του, να αναγεννηθεί καλλιτεχνικά και να εγκαινιάσει μία δεύτερη λαμπρή περίοδο γλυπτικής δημιουργίας. Αυτή θα μπορούσε να είναι με λίγα λόγια η ιστορία του κορυφαίου Έλληνα γλύπτη, Γιαννούλη Χαλεπά.
 


Με αφορμή και την μεταφορά του διάσημου αγάλματός του «Η Κοιμωμένη» από το Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, στη Γλυπτοθήκη της Εθνικής Πινακοθήκης, στο 'Αλσος Στρατού, στην περιοχή Γουδή για άμεση συντήρηση, ήρθε στην επιφάνεια και πάλι η τραγική ιστορία ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες, εκείνη του κορυφαίου Γιαννούλη Χαλεπά, το όνομα και η φήμη του οποίου κατάφερε να διαπεράσει τα στενά εγχώρια σύνορα και να ακουστεί στα «πέρατα» του καλλιτεχνικού κόσμου.

χαλεπασ 2


Η μεταφορά του πασίγνωστου επιτύμβιου αγάλματος που σκεπάζει τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη, ήταν επιθυμία των κληρονόμων του καλλιτέχνη, αυτό να μεταφερθεί για άμεση συντήρηση, και στη θέση του πρωτότυπου έργου να τοποθετηθεί ένα αντίγραφο υψηλών προδιαγραφών.

κοιμωμενη


Ο Γιαννούλης Χαλεπάς γεννήθηκε στον Πύργο της Τήνου, στις 14 Αυγούστου 1851 και ήταν γόνος οικογένειας φημισμένων τηνίων μαρμαρογλυπτών, οι οποίοι διέθεταν μία μεγάλη οικογενειακή επιχείρηση μαρμαρογλυπτικής με παραρτήματα στο Βουκουρέστι, την Σμύρνη και τον Πειραιά. Ήταν ο μεγαλύτερος από τα πέντε αδέλφια του, και ο μόνος με έφεση στην μαρμαρογλυπτική, γι αυτό κι από πολύ νωρίς άρχισε να βοηθά τον πατέρα του στα έργα που ετοίμαζε ο τελευταίος για διάφορες εκκλησίες. Οι γονείς του αν και τον προόριζαν για έμπορο, ο ίδιος τελικά αποφάσισε να σπουδάσει γλυπτική.
Μαθήτευσε στο Σχολείον των Τεχνών (την μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) με δάσκαλο τον Λεωνίδα Δρόση. Το 1873 έφυγε για το Μόναχο με υποτροφία του Πανελλήνιου Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, για να συνεχίσει τις σπουδές του στην εκεί Ακαδημία Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Μαξ φον Βίντμαν (Max von Windmann). Κατά την διάρκεια της παραμονής του στο Μόναχο, εξέθεσε τα έργα του «Το παραμύθι της Πεντάμορφης» και «Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα», για τα οποία και βραβεύθηκε, ενώ παρουσίασε τον «Σάτυρο που παίζει με τον Έρωτα», μαζί με το ανάγλυφο της «Φιλοστοργίας», στην Έκθεση των Αθηνών το έτος 1875.
 
Το 1876 επέστρεψε στην Αθήνα, όπου άνοιξε δικό του εργαστήριο. Το 1877 ολοκλήρωσε στο μάρμαρο τον Σάτυρο που παίζει με τον Έρωτα, και τον ίδιο χρόνο άρχισε να δουλεύει το πιο διάσημο γλυπτό του, την Κοιμωμένη για τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Την Κοιμωμένη του από το πήλινο πρόπλασμα την μετέφεραν αργότερα με το γλύφανό τους στο μάρμαρο οι μαρμαρογλύπτες Χαμηλός και Αλεξάκης.


Τα σκοτεινά χρόνια της παράνοιας
Τον χειμώνα του 1877 προς 1878, ο Χαλεπάς υπέστη νευρικό κλονισμό. Χωρίς κανέναν προφανή λόγο, άρχισε να καταστρέφει έργα του, ενώ επιχείρησε κατ' επανάληψη να αυτοκτονήσει. Σήμερα γνωρίζουμε ότι τα αίτια της ψυχασθένειάς του ήταν η τελειομανία του, η υπερκόπωση από την αδιάκοπη εργασία και ένας ατυχής έρωτας για μία νεαρή συμπατριώτισσά του, που την ζήτησε σε γάμο και οι γονείς της αρνήθηκαν να του την δώσουν. Ωστόσο, εκείνη την εποχή, με την ψυχολογία και την ψυχιατρική ακόμα στα πρώτα τους στάδια, οι γονείς του Χαλεπά και οι γιατροί δεν μπορούσαν να καταλάβουν τα βαθύτερα αίτια της ψυχασθένειας του νεαρού γλύπτη. Έτσι οι γονείς του τον έστειλαν ταξίδι στην Ιταλία, για να συνέλθει, αλλά η θεραπεία ήταν μόνο πρόσκαιρη. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα άρχισαν ξανά τα συμπτώματα: καταβύθιση στην σιωπή, απομόνωση, παραμιλητό και αναίτιο γέλιο.

χαλεπασ 3

Καθώς η κατάστασή του επιδεινώνονταν συνεχώς, το 1888, οι γιατροί διέγνωσαν «άνοια» και οι δικοί του αποφάσισαν να τον κλείσουν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Στο Ψυχιατρείο, ο Χαλεπάς αντιμετωπίστηκε με τον σκληρό τρόπο που αντιμετώπιζαν όλους τους ψυχασθενείς την εποχή εκείνη: οι γιατροί και οι φύλακες είτε του απαγόρευαν να σχεδιάζει και να πλάθει, είτε του κατέστρεφαν οτιδήποτε εκείνος είχε δημιουργήσει και είχε κρύψει στο ερμάριό του. Λέγεται πως από όσα προσπάθησε να δημιουργήσει μέσα στο Ψυχιατρείο ένα μόνον έργο σώθηκε, κλεμμένο από κάποιον φύλακα και παραπεταμένο στα υπόγεια του ιδρύματος, όπου ξαναβρέθηκε τυχαία το 1942.
 
Το 1901, πέθανε ο πατέρας του και έναν χρόνο μετά, η μητέρα του πήγε στο Ψυχιατρείο για να τον πάρει πίσω μαζί της στον Πύργο της Τήνου. Στην Τήνο έζησε υπό την αυστηρή επιτήρηση της μητέρας του, η οποία πίστευε ότι ο γιος της τρελάθηκε από την τέχνη. Για τον λόγο αυτό, η μητέρα του δεν του επέτρεπε να ασχοληθεί ξανά με την γλυπτική, σε σημείο που αν εκείνος έφτιαχνε κάτι στοιχειώδες με κάρβουνο ή πηλό εκείνη το κατέστρεφε.
 
Με το θάνατο της μητέρας του το 1916, ο Χαλεπάς είχε ξεκόψει παντελώς από την τέχνη του. Ζει πάμφτωχος βοσκώντας πρόβατα και φέροντας το βαρύ στίγμα του τρελού του χωριού. Βρήκε ωστόσο το κουράγιο και άρχισε ξανά να ασχολείται με την γλυπτική, με μέσα όμως παντελώς πρωτόγονα και σε ένα επαρχιακό περιβάλλον εχθρικό προς κάθε αλαφροΐσκιωτο. Εκείνος όμως με πείσμα άρχισε να δημιουργεί για να κερδίσει τον χαμένο χρόνο.

Η αναγέννηση
Το 1923, ο Θωμάς Θωμόπουλος, καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θαυμαστής του Χαλεπά, αντέγραψε σε γύψο πολλά έργα του γλύπτη για να τα παρουσιάσει στην Ακαδημία Αθηνών το 1925. Η έκθεση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να βραβευθεί ο γλύπτης το 1927 με το Αριστείο των Τεχνών. Το γνήσιο ταλέντο του, αλλά και η φήμη του τρελού γλύπτη που ξαναβρήκε τα λογικά του, τον καθιέρωσαν ως τον «Βαν Γκογκ», τον «Ροντέν» ή τον «Πικάσο» των νεοτεριστών καλλιτεχνών. Το 1928 πραγματοποιήθηκε δεύτερη έκθεση έργων του στο Άσυλο Τέχνης, και το 1930, με την επιμονή μιας ανεψιάς του, ο γλύπτης αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Αθήνα.
μεγαλη κοιμωμενη

 
Έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του κοντά στους δικούς του, στην Αθήνα, πάντα δημιουργικός και «μέσα στην πανελλήνια δόξα».

το παραμυθι της πενταμορφησ
 
Το έργο του

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς ήταν και παραμένει μια κορυφαία μορφή στην νεότερη ελληνική Τέχνη. Τα έργα του — εκ των οποίων περισώθηκαν περίπου 150 — είναι κλασικά στην σύλληψή τους. Ωστόσο, κατά τον Στάντη Ρ. Αποστολίδη, η γεωμετρικότητα αυτών των έργων προϊδεάζει νεοτερικές τάσεις.

μηδεια

 
Τρία αριστουργήματα
Σε ηλικία μόλις 24 ετών δημιουργεί το πολυβραβευμένο γλυπτό με θέμα τον Σάτυρο που παίζει με τον Ερωτα (1875-1877). Σήμερα το κοινό μπορεί να απολαύσει την τελική σύνθεση σε μάρμαρο στην Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδί. Πρόκειται για μία σύνθεση πολυαξονική, περίοπτη, γεμάτη συστροφές και χιασμούς. Η τέλεια γνώση της ανατομίας, το αβρό πλάσιμο της σάρκας, η βαθιά διαίσθηση της ανθρώπινης ψυχολογίας, οι μελετημένες εκφράσεις μαρτυρούν αβίαστα τον ολοκληρωμένο τεχνίτη.

σατυρος 2
 
κεφαλι σατυρου<

 
Στο ανάγλυφο της Φιλοστοργίας (1875) ακόμη ένα πρώιμο αριστούργημα του Χαλεπά, ο νεαρός γλύπτης αποδεικνύεται άξιος κληρονόμος του υψηλού μαθήματος του Παρθενώνα και των επιτύμβιων στηλών της ίδιας εποχής. Η άρτια γνώση του ανάγλυφου, η μελωδική ρυθμολογία των πτυχώσεων, που τονίζει τα γλαφυρά μέλη του σώματος της νέας γυναίκας, το πλούσιο παιχνίδι του σκιοφωτισμού αναδύουν γεναιόδωρα ένα γνήσιο άρωμα αρχαιότητας σε όλη την έκταση του συγκεκριμένου έργου.

φιλοστοργια

 
Το τρίτο αριστούργημα του Χαλεπά από την πρώιμη περίοδο της δημιουργίας του είναι η θρυλική και πολυφίλητη Κοιμωμένη (1877). Το επιτύμβιο άγαλμα που γαληνεύει ακόμη τον ύπνο της νεαρής Σοφίας Αφεντάκη στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών. Μια νεαρή κόρη, μια παιδούλα, ξαπλωμένη πάνω σε ανάκλιντρο, έχει παραδοθεί σε έναν γαλήνιο ύπνο. Το αλάνθαστο ένστικτο του λαού το λάτρεψε και το έκανε κτήμα του, ανεβάζοντάς το στο βάθρο του θρύλου.

κοιμω

Με πληροφορίες από wikipedia και tovima.gr
 
 
 
 
 
;