Παράταση τέλος για την ταυτοποίηση των προπληρωμένων καρτών SIM, αφού από σήμερα όσοι δεν έχουν προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες μέσω των παρόχων, η σύνδεσή τους θα διακόπτεται και δεν θα μπορούν να προχωρήσουν σε χρήση των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, δηλαδή κλήσεις, μηνύματα SMS και δεδομένα.
Παρόλο που η ίδια η Ολομέλεια από τον περασμένο Νοέμβριο υπερψήφισε την πρόταση νόμου που κατατέθηκε από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, ώστε η παροχή υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας σε ανώνυμους κατόχους κάρτας ταυτότητας συνδρομητή SIM ή και eSIM υπηρεσιών προπληρωμένης κινητής τηλεφωνίας, οι οποίοι δεν δήλωσαν ακόμη τα στοιχεία ταυτότητας του κατόχου και τον αντίστοιχο αριθμό κλήσης κινητού τηλεφώνου, να διακοπεί αμέσως στις 10 Δεκεμβρίου 2025, αντί στις 10 Νοεμβρίου 2025, όπως προβλέπεται στον ισχύοντα νόμο, εντούτοις φαίνεται ότι ένα ποσοστό δεν το έχει πράξει.
Οι πάροχοι έχουν ήδη ξεκινήσει την ενημέρωση των κατόχων προπληρωμένων καρτών κινητής εδώ και αρκετό καιρό, είτε μέσω διαφημίσεων και παροχής πληροφοριών για τα βήματα που θα πρέπει να κάνουν οι πελάτες τους, είτε μέσω αποστολής τόσο μηνυμάτων SMS όσο και ηλεκτρονικών μηνυμάτων, προτρέποντας τους κατόχους να προχωρήσουν με την ταυτοποίηση των στοιχείων τους, ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν απρόσκοπτα τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας.
Πάντως μέχρι χθες, οι εταιρείες έστελναν μέχρι την τελευταία στιγμή μηνύματα προς τους χρήστες τους, προτρέποντας τους να προχωρήσουν με την ταυτοποίηση των καρτών τους. Επίσης, ορισμένες από τις εταιρείες αποφάσισαν να δώσουν από ένα μέχρι τρεις μήνες περίοδο χάριτος στους χρήστες, για να ολοκληρώσουν την ταυτοποίηση των προπληρωμένων καρτών τους, με την επισήμανση ότι μόλις το συγκεκριμένο χρονικό όριο ξεπεραστεί θα ακυρώνεται αυτόματα ο αριθμός, χωρίς μάλιστα δυνατότητα επανενεργοποίησής του.
Μιλώντας στον REPORTER, ο Διευθυντής της Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας, Αντώνης Αντωνιάδης, σημείωσε πως σε ό,τι αφορά τις ταυτοποιήσεις «μέχρι στιγμής βρισκόμαστε στο 70%. Αναμένουμε ότι ένας αριθμός καρτών δεν θα ταυτοποιηθεί. Για παράδειγμα, αυτές που προμηθεύτηκαν τουρίστες που ήρθαν στην Κύπρο αλλά έχουν φύγει και δεν θα τις ταυτοποιήσουν, ή άλλοι που απλά δεν θέλουν να ταυτοποιήσουν τις κάρτες».
Τόνισε πως «από την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου αυτόματα θα διακόπτονται οι υπηρεσίες. Μέχρι χθες υπήρχε η ευκαιρία και οι πολίτες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν είτε τις εφαρμογές των παρόχων ηλεκτρονικά είτε να πάνε σε ένα κατάστημα όσοι δεν το είχαν κάνει. Από εδώ και πέρα οι υπηρεσίες διακόπτονται, εκτός και αν πάνε οι ίδιοι να το επανασυνδέσουν, αν και δεν ακυρώνονται αυτόματα οι αριθμοί. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει επανασύνδεση με άλλο τρόπο, μία συνεννόηση η οποία θα πρέπει να γίνεται με τον πάροχό τους για το πώς θα τους εξυπηρετήσει, αφού υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες».
Στόχος της συγκεκριμένης νομοθεσίας, όπως επισήμανε ο κ. Αντωνιάδης, είναι «κυρίως να γνωρίζουμε τους χρήστες των καρτών κινητής τηλεφωνίας, λόγω εγκληματικών ενεργειών ή για πράξεις που δεν συνάδουν με βάση την νομοθεσία. Θα πρέπει ουσιαστικά να ταυτοποιηθούν όλοι οι χρήστες που κατέχουν κυπριακούς αριθμούς». Σε ό,τι αφορά την προμήθεια προπληρωμένων καρτών κινητής από σήμερα και στο εξής, εξήγησε πως «μέσα από τις εφαρμογές των παρόχων, με το που γίνεται προμήθεια μίας προπληρωμένης κάρτας από ένα περίπτερο, δεν θα είναι ενεργοποιημένη πλέον, αλλά θα πρέπει να ταυτοποιηθεί».
Σημείωσε πως η Αρχή Ψηφιακής Ασφάλειας «έχει προετοιμαστεί για να δεχθεί τις επόμενες μέρες αριθμό κλήσεων από τους καταναλωτές για να δίδονται πληροφορίες, αν και για ευκολία τους θα πρέπει να απευθύνονται απευθείας στους παρόχους τους».
Οι διαδικασίες ταυτοποίησης από τους τέσσερις παρόχους
Οι τέσσερις πάροχοι προπληρωμένων καρτών κινητής τηλεφωνίας, CYTA, EPIC, PRIMETEL και CABLENET έχουν ήδη προετοιμαστεί ώστε να δεχθούν μεγάλο αριθμό τηλεφωνημάτων από χρήστες των καρτών προπληρωμένης κινητής τηλεφωνίας για ταυτοποίησή τους, παρόλο που τα ποσοστά μέχρι σήμερα ξεπερνούν το 70%.
Η CYTA σημειώνει πως η ταυτοποίηση soeasy είναι η διαδικασία εγγραφής των χρηστών ως κάτοχος του αριθμού soeasy δηλώνοντας τα προσωπικά τους στοιχεία (όνομα, επώνυμο, ταυτότητα) ή τα στοιχεία της εταιρείας/οργανισμού (εγγεγραμμένο όνομα, αριθμός εγγραφής).
Η διαδικασία αυτή έχει σκοπό την αναγνώριση, τη βελτίωση της εξυπηρέτησής σου και τη συμμόρφωση με τις πρόνοιες του περί Ταυτοποίησης των Κατόχων ή/και Χρηστών Καρτών Ταυτότητας Συνδρομητή SIM ή eSIM Υπηρεσιών Προπληρωμένης Κινητής Τηλεφωνίας νόμου αρ. 63(Ι) του 2024, ως εκάστοτε τροποποιείται. Η διαδικασία ταυτοποίησης αφορά όλους τους κατόχους συνδέσεων soeasy σε οποιαδήποτε συσκευή, περιλαμβανομένων συστημάτων συναγερμού, οικιακών συσκευών αυτοματισμού, smartphones κλπ.
Η ταυτοποίηση μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά, μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της εταιρείας και του My Cyta app ή σε κατάστημα Cyta. Για υφιστάμενους πελάτες της Cyta το μόνο που θα χρειαστεί είναι η σύνδεση ή η εγγραφή στο My Cyta, η κατοχήρωση τη soeasy και η υποβολή την υπεύθυνη δήλωση. Για νέους πελάτες soeasy θα χρειαστεί η σάρωση της ταυτότητα ή του διαβατηρίου, η κατοχύρωση το PUK της soeasy και η υποβολή την υπεύθυνη δήλωση ή προσκομίζοντας τα απαραίτητα έγγραφα σε ένα κατάστημα Cyta.
Η εγγραφή soeasy για νομικά πρόσωπα, για πολίτες εκτός ΕΕ χωρίς διαβατήριο, για κάτοχους παλαιών πλαστικοποιημένων ταυτοτήτων και η δήλωση χρήστη (ενήλικου ή ανήλικου) πραγματοποιείται αποκλειστικά στα καταστήματα Cyta με την προσκόμιση των απαραίτητων εγγράφων.
Επίσκεψη σε κατάστημα Cyta, απαιτείται επίσης, για SIM που βρίσκεται σε μη αφαιρούμενη συσκευή (όπως ανελκυστήρας ή σύστημα συναγερμού).
Από πλευράς EPIC, η Ανώτερη Διευθύντρια Μάρκετινγκ και Πωλήσεων της εταιρείας, Νέλλη Λαμπράκη, ανέφερε στον REPORTER πως «μέχρι σήμερα έγινε ταυτοποίηση γύρω στο 70% των χρηστών προπληρωμένων καρτών. Αναμένουμε ότι κάποιοι θα προχωρήσουν με ταυτοποίηση την τελευταία στιγμή και θα στείλουμε ενημερωτικά SMS».
Τόνισε πως από τα μεσάνυχτα «οι χρήστες των συγκεκριμένων καρτών δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν καθόλου τη γραμμή τους, ούτε για εισερχόμενες αλλά ούτε και για εξερχόμενες κλήσεις. Θα διατηρήσουμε τον αριθμό του πελάτη για κάποιο χρονικό διάστημα, το οποίο δεν έχει αποφασιστεί ακόμη, αλλά ενδεχομένως να είναι ανάμεσα σε ένα με τρεις μήνες, ώστε να μπορεί να κάνει την εγγραφή. Αν δεν παρουσιαστούν σε αυτό το χρονικό διάστημα, τότε ο αριθμός τους θα χάνεται, θα ανακυκλώνεται και θα δίδεται ξανά στην αγορά όπως γίνεται και σε άλλες περιπτώσεις».
Εξήγησε πως η ταυτοποίηση από εδώ και πέρα γίνεται με δύο τρόπους, είτε με φυσική παρουσία σε όλα τα καταστήματα της EPIC, είτε διαδικτυακά στον σχετικό σύνδεσμο της εταιρείας. Ακόμη και όσοι θα αγοράσουν καινούργιο πακέτο θα μπορούν επίσης να κάνουν ταυτοποίηση διαδικτυακά, βάζοντας τον αριθμό ICCID της κάρτας, τραβώντας μία φωτογραφία του εαυτού τους και της ταυτότητας ή του διαβατηρίου τους, θα γίνεται έλεγχος ότι πρόκειται πράγματι για το ίδιο πρόσωπο και θα προχωρά η εγγραφή τους. Εναλλακτικά, μπορούν να μεταβούν στα καταστήματα με την ταυτότητα ή το διαβατήριο για να μπορέσει να γίνει η ταυτοποίηση. Και στις δύο περιπτώσεις δεν υπάρχει οποιαδήποτε χρέωση.
Σύμφωνα με τις διαδικασίες της εταιρείας, η διαδικασία εγγραφής ισχύει για όλες τις συνδέσεις καρτοκινητού αριθμού Epic PAYG, υφιστάμενες και νέες συνδέσεις, ανεξαρτήτως της συσκευής μέσω της οποίας γίνεται η χρήση της υπηρεσίας της σύνδεσης PAYG, όπως συστήματα συναγερμού, οικιακές συσκευές αυτοματισμού, smartphones και άλλες έξυπνες συσκευές. Η εγγραφή κατόχου είναι αποδεκτή μόνο για ενήλικα άτομα και σε περίπτωση που ο τελικός χρήστης της υπηρεσίας είναι ανήλικος, η εγγραφή της σύνδεσης πρέπει να γίνεται από ενήλικα πρόσωπα, τα οποία θα δηλώνουν τον ανήλικο ως χρήστη. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο στα καταστήματα Epic και όχι ηλεκτρονικά.
Αν οι χρήστες δεν προχωρήσουν με τη διαδικασία εγγραφής, η υπηρεσία θα διακοπεί, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να πραγματοποιούν κλήσεις, να στέλνουν μηνύματα ή να χρησιμοποιούν δεδομένα. Επιπλέον, η υπηρεσία και το υπόλοιπο του χρήστη θα χαθούν οριστικά, χωρίς δυνατότητα ανάκτησης.
Από πλευράς Cablenet, ο Εμπορικός Διευθυντής της εταιρείας, Χαράλαμπος Μωυσέως, δήλωσε στον REPORTER πως το ποσοστό ταυτοποίησης των χρηστών έχει ξεπεράσεις το 70%, ενώ «θα δοθεί περίοδος τριών μηνών σε όλους του χρήστες ώστε να προχωρήσουν από σήμερα στην ταυτοποίηση των καρτών τους και αν δεν το πράξουν, τότε θα ακυρώνεται ο αριθμός».
Η διαδικασία ταυτοποίησης αφορά όλους τους κάτοχους και χρήστες της καρτοκινητής Cablenet Prepaid, ανεξαρτήτως της συσκευής που χρησιμοποιείται για τη χρήση της υπηρεσίας, όπως συστήματα συναγερμού, οικιακές συσκευές αυτοματισμού, smartphones και άλλες έξυπνες συσκευές. Κάτοχοι μπορούν να είναι μόνο άτομα άνω των 18 ετών. Σε περίπτωση που ο χρήστης είναι διαφορετικός από τον κάτοχο, τότε ο κάτοχος πρέπει μέσω υπεύθυνης δήλωσης να γνωστοποιήσει τα στοιχεία ταυτότητας του χρήστη, ενώ στις περιπτώσεις ενήλικου χρήστη ο κάτοχος υποβάλλει τα στοιχεία κατόπιν σχετικής εξουσιοδότησης από τον χρήστη.
Η διαδικασία ταυτοποίησης των καρτών της εταιρείας γίνεται είτε ηλεκτρονικά είτε με φυσική παρουσία σε οποιοδήποτε κατάστημα Cablenet σε όλες τις πόλεις. Σε περίπτωση που οι χρήστες δεν προχωρήσουν με ταυτοποίηση της καρτοκινητής, τότε ο αριθμός θα ακυρώνεται, χωρίς δυνατότητα επαναφοράς του».
Τέλος, παρόμοια διαδικασία ταυτοποίησης έχει και η Primetel, η οποία επισημαίνει πως αυτή πρέπει να γίνει σε όλους τους αριθμούς PayAsYouGo ανεξαρτήτως συσκευής, κινητά, συναγερμοί, έξυπνες συσκευές και άλλος εξοπλισμός. Σε περίπτωση που οι χρήστες δεν προχωρήσουν με την ταυτοποίηση, τότε η σύνδεση θα διακοπεί και το υπόλοιπο θα χαθεί. Η ταυτοποίηση των χρηστών γίνεται επίσης με δύο τρόπους, είτε διαδικτυακά στον σχετικό σύνδεσμο της εταιρείας, είτε με φυσική παρουσία σε όλα τα καταστήματα της εταιρείας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:











