Μεγάλος προβληματισμός εκφράστηκε από παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας αλλά και από βουλευτές, αναφορικά με την ταυτοποίηση των χρηστών και κατόχων προπληρωμένης κινητής τηλεφωνίας. Ο λόγος είναι ότι σε περίπου δύο μήνες εκπνέει το χρονοδιάγραμμα των 18 μηνών που είχε δοθεί στους παρόχους για την ενημέρωση και εξυπηρέτηση των συνδρομητών τους. Από τις 10 Νοεμβρίου και έπειτα, όσοι χρήστες δεν προχωρήσουν σε ταυτοποίηση, θα αντιμετωπίσουν διακοπή όλων των υπηρεσιών τους. Ωστόσο, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, τα ποσοστά ταυτοποίησης παραμένουν σε ανησυχητικά χαμηλά επίπεδα, ενώ εκφράστηκε προβληματισμός για ενδεχόμενο δημιουργίας χάους.
Παράλληλα, στην ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών από τους τέσσερις παρόχους κινητής τηλεφωνίας, κατατέθηκαν στοιχεία που δείχνουν χαμηλά ποσοστά συμμόρφωσης. Συζητήθηκε μάλιστα το ενδεχόμενο μιας μεταβατικής περιόδου, κατά την οποία θα δοθεί μια τελευταία ευκαιρία σε όσους δεν ολοκλήρωσαν τη διαδικασία ταυτοποίησης να το πράξουν χωρίς να προκληθεί χάος στο δίκτυο και στην εξυπηρέτηση. Ωστόσο, υπήρξε διαφωνία από ορισμένα μέλη της Επιτροπής, η οποία επιφυλάχθηκε να εξετάσει περαιτέρω το ζήτημα. Στόχος είναι οι σχετικοί κανονισμοί να οδηγηθούν στην επόμενη συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής προς ψήφιση.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής, Μαρίνος Μουσιούττας, ξεκαθάρισε πως δεν θα γίνει αποδεκτή οποιαδήποτε άλλη καθυστέρηση στην ψήφιση του νομοσχεδίου, καθώς ήδη είχε παραχωρηθεί χρονικό περιθώριο 18 μηνών στους παρόχους για να ενημερώσουν και να καθοδηγήσουν τους πελάτες τους, ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν τον αριθμό προπληρωμένης κινητής τηλεφωνίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν οι εταιρείες, η Cyta έχει προχωρήσει με την ταυτοποίηση 50.255 χρηστών, ποσοστό 21,89%. Η Epic έχει γύρω στους έξι χιλιάδες ταυτοποιημένους συνδρομητές, ποσοστό 8%, αλλά διαπίστωσε πρόσφατα αύξηση στον ρυθμό ταυτοποίησης. Η Primetel έχει καταγράψει περίπου επτά χιλιάδες χρήστες, ποσοστό 10%, ενώ η Cablenet περίπου 2.500 χρήστες, ποσοστό 6%.
Εκ μέρους της Primetel, ο εκπρόσωπός της εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό ότι «δεν ζητήσαμε παράταση, ωστόσο κατά την ημερομηνία διακοπής των υπηρεσιών στις 10 Νοεμβρίου, δεν θα είναι πλέον εφικτή η ταυτοποίηση μέσω της ιστοσελίδας μας· θα απαιτείται φυσική παρουσία στα γραφεία μας». Διευκρίνισε ακόμη ότι η εταιρεία έχει δαπανήσει πέραν των 100 χιλιάδων ευρώ για εκστρατείες ενημέρωσης, ωστόσο υπογράμμισε ότι «αν διακοπούν μαζικά οι υπηρεσίες, την επόμενη κιόλας μέρα θα προκληθεί κομφούζιο από τα χιλιάδες τηλεφωνήματα των πολιτών».
Παράλληλα, εισηγήθηκε όπως δοθεί η δυνατότητα στους χρήστες, μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία, να έχουν για ακόμη δέκα ημέρες πρόσβαση στα δεδομένα (data), ώστε να ολοκληρώσουν διαδικτυακά την ταυτοποίηση. «Αν θα διακοπούν οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας, τουλάχιστον να διατηρηθούν τα δεδομένα, ώστε οι συνδρομητές να μπορέσουν να μπουν στην ιστοσελίδα μας και να κάνουν τη διαδικασία», είπε χαρακτηριστικά.
Επισήμανε επίσης ότι η μαζική διακοπή θα προκαλέσει χάος και ζήτησε να υπάρξει σταδιακή εφαρμογή, π.χ. με αποκοπή 10 χιλιάδων χρηστών στις 10 Νοεμβρίου, άλλων 10 χιλιάδων στις 11 Νοεμβρίου και ούτω καθεξής, ώστε να απλωθεί η διαδικασία σε δέκα ημέρες και να περιοριστεί η ταλαιπωρία.
Σε παρέμβασή του, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ και αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Κώστας Κώστα, ανέφερε πως «δεν μιλάμε για παράταση της νομοθεσίας, αλλά για μια μεταβατική περίοδο 30 ημερών. Η ρύθμιση αυτή ήταν κάτι που περιμέναμε χρόνια, έπειτα από μεγάλους αγώνες. Ωστόσο, δεδομένου ότι η κοινωνική μας κουλτούρα μάς ωθεί να ενεργούμε την τελευταία στιγμή και βλέποντας ότι πιθανόν να δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα, ίσως πρέπει να το ξανασκεφτούμε. Αν δεν γίνει κάτι, τότε ένα σημαντικό ποσοστό χρηστών θα βρεθεί σε blackout και θα προκληθεί μπάχαλο».
Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος του Επιτρόπου Επικοινωνιών ανέφερε πως «αντιλαμβανόμαστε την ανησυχία των παρόχων. Δεν είμαστε αρνητικοί στο να δοθεί μια τέτοια διευκόλυνση, ωστόσο πρέπει να εξεταστεί νομικά από τη Βουλή το πώς θα εφαρμοστεί ο νόμος». Υπέδειξε ότι σε περίπτωση που δοθεί παράταση, δημιουργείται το ερώτημα: «Για όσους χρήστες διακοπούν οι υπηρεσίες εφαρμόζεται ο νόμος, αλλά για όσους συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση, δεν εφαρμόζεται; Αν στις δέκα μέρες διαπραχθεί ένα έγκλημα και το τηλέφωνο του δράστη εξακολουθεί να λειτουργεί, σημαίνει ότι η νομοθεσία δεν εφαρμόστηκε. Αυτό θα δημιουργήσει πρόβλημα και με άλλες Αρχές, όπως την Αστυνομία».
Στη συζήτηση παρενέβη και ο υποδιοικητής της Κυπριακής Υπηρεσίας Πληροφοριών, Μάριος Χριστοφίδης, ο οποίος σημείωσε ότι «τα επιχειρήματα που ακούστηκαν σχετικά με τις πρακτικές πτυχές του θέματος είναι λογικά και εφαρμόσιμα. Ωστόσο, το νομικό μέρος πρέπει να εξεταστεί από ειδικούς. Αν δοθεί ακόμη ένας μήνας, θεωρώ ότι πρόκειται για μεγάλο διάστημα». Για την αποφυγή ενός γενικευμένου blackout, πρότεινε να παραμείνει ως έχει η πρόβλεψη του νόμου για διακοπή της τηλεφωνίας, αλλά να επιτραπεί η διατήρηση της πρόσβασης στα δεδομένα (data).
Οι πάροχοι εισηγήθηκαν, επιπλέον, να αποφευχθεί η περίοδος των γιορτών για την εφαρμογή των διακοπών, λόγω της αυξημένης ζήτησης που παρατηρείται εκείνη την περίοδο για πακέτα και προσφορές.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής κατέστησε σαφές ότι θα μελετηθούν όλες οι εισηγήσεις, αλλά τόνισε ότι η αλλαγή πρέπει να γίνει στη νομοθεσία και όχι στους κανονισμούς. Διευκρίνισε ότι η πρόθεση είναι να μη δοθεί παράταση, αν και το θέμα θα εξεταστεί.
Η ταυτοποίηση των ανηλίκων
Από την τελευταία συνεδρίαση εκκρεμούσε επίσης να διευκρινιστεί τι θα ισχύει για τους ανηλίκους. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, η ταυτοποίηση των στοιχείων ανηλίκου πρέπει να πραγματοποιείται από τον γονέα ή τον κηδεμόνα του.
Η εκπρόσωπος των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας, Θεοδώρα Κωνσταντίου, ανέφερε ότι μόλις πρόσφατα ενημερώθηκαν για τη σχετική νομοθεσία. Υπογράμμισε δε ότι υπάρχει συγκεκριμένη κατηγορία παιδιών που βρίσκονται υπό τη μέριμνα της Διευθύντριας των Υπηρεσιών και εξήγησε ότι «σε αυτές τις περιπτώσεις, μπορεί να οριστεί ως εξουσιοδοτημένο πρόσωπο είτε ιδρυματικός λειτουργός είτε ανάδοχος γονέας, και να προστεθεί σχετική πρόνοια στη νομοθεσία».
Τόνισε ακόμη ότι «πρόκειται για παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα παιδικής προστασίας, έχουν απομακρυνθεί από το οικογενειακό τους περιβάλλον για συγκεκριμένους λόγους και έχουν τοποθετηθεί σε εναλλακτικές μορφές φροντίδας. Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται και οι ασυνόδευτοι ανήλικοι, οι οποίοι βρίσκονται υπό την ευθύνη της Διευθύντριας των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας. Αυτά τα παιδιά έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε αριθμούς κινητής τηλεφωνίας, αλλά πρέπει να υπάρχει θεσμοθετημένη δέσμευση για το πώς θα γίνεται η διαδικασία».
Από πλευράς της Επιτροπής επισημάνθηκε πως θα γίνει εισαγωγή του ορισμού, ώστε να μπορεί να καλύπτει και αυτή την κατηγορία ανηλίκων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: