powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Εκκενώσεις, φιλοξενία και πυρόσβεση ανέλαβε η Πολιτική Άμυνα-Οι ενέργειες κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς

Τις ενέργειες στις οποίες προέβη σε σχέση με τις εκκενώσεις και τη φιλοξενία πυρόπληκτων, την συνδρομή στην κατάσβεση της πυρκαγιάς και την ενεργοποίηση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, καταγράφει στη δική της έκθεση η Πολιτική Άμυνα, την οποία υπογράφει η Διοικήτριά της Μαρία Παπά.

Η Πολιτική Άμυνα ενεργοποιήθηκε και επιχείρησε σε πάρα πολλά σημεία και συνέβαλε στις εκκενώσεις των πλείστων πυρόπληκτων περιοχών, ενώ ανέλαβε και την φιλοξενία πυρόπληκτων και ξένων αποστολών, καθώς και την ενεργοποίηση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού. Όπως ανέφερε η κ. Παπά, «κατά τη διάρκεια της κρίσης, η Πολιτική Άμυνα κινητοποιήθηκε άμεσα και συνεργάστηκε στενά με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς για την αντιμετώπιση της εξαιρετικά δύσκολης σε ένταση και έκταση πυρκαγιάς, τη διασφάλιση της ασφάλειας των πολιτών και την ελαχιστοποίηση των συνεπειών».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στη δημοσιότητα οι εκθέσεις των τεσσάρων υπηρεσιών για τη φονική πυρκαγιά-Έρχεται δεκαμελής ομάδα από ΗΠΑ για διερεύνηση

Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι «ο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμου προσωπικού και εθελοντών της Πολιτικής Άμυνας, σε συνθήκες εκτεταμένου συμβάντος όπως η εν λόγω πυρκαγιά, καθιστά αντικειμενικά αδύνατη την ταυτόχρονη φυσική παρουσία σε όλα τα σημεία όπου διενεργούνται εκκενώσεις, καθώς και τη συνοδεία του συνόλου των εκκενωμένων». Παρά ταύτα, όπως ανέφερε, η Υπηρεσία κινητοποιήθηκε στο μέγιστο των δυνατοτήτων της, ενεργοποιώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο μέσο για την καθοδήγηση και υποστήριξη του πληθυσμού.

Ως αδυναμία εντοπίζεται η μη συμπερίληψη στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» κατασκηνώσεων, μεμονωμένων κατοικιών και κτηνοτροφικών υποστατικών, την οποία προτίθεται να διορθώσει σε συνεργασία με τους κοινοτάρχες.

Εκκενώσεις, πυρόσβεση και φιλοξενία

Με βάση τα όσα αναφέρει, ενημερώθηκε για την πυρκαγιά στις 13:52 από εθελοντή της που κατευθυνόταν στο χωριό Φοινί και κίνησε τις διαδικασίες συμπεριλαμβανομένης της επιβεβαίωσης ύπαρξης πυρκαγιάς από το Τμήμα Drones. Ο Τμηματάρχης Λεμεσού κατευθύνθηκε στη Μαλιά ως πρώτος ανταποκριτής, αφού ενημέρωσε την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το Κέντρο Ελέγχου Επιχειρήσεων για την ενεργοποίηση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πολιτικής Άμυνας Λεμεσού και των εθελοντών ΤΕΔ Λεμεσού. Ο πρώτος ανταποκριτής είναι υπεύθυνος να μεταβαίνει στην περιοχή μόλις ληφθεί η ενημέρωση, μέχρι να συγκροτηθούν οι ομάδες εθελοντών και μόνιμου προσωπικού, που χρειάζονται περίπου 45 λεπτά, χωρίς να υπολογίζεται ο χρόνος μετάβασης.

Στις 14:10 η Πυροσβεστική Υπηρεσία ζήτησε από την Πολιτική Άμυνα βοήθεια για την εκκένωση της κοινότητας Μαλιάς, την οποία ανέλαβε ο Τμηματάρχης μαζί με την Κοινοτάρχη. Ακολούθως ενημερώθηκε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών και ενεργοποίησε όλους τους Σταθμούς Πολιτικής Άμυνας, τα Κλιμάκια Λεμεσού και το ΤΕΔ Λάρνακας και έθεσε σε επιφυλακή την ΠΕΔΠΑ Πάφου.

Στις 15:10 ενημερώθηκε ότι μία οικογένεια 13 ατόμων στη Βάσα Κοιλανίου αρνούνταν να εγκαταλείψουν την οικία τους και μετέβη ο Τμηματάρχης και τους βοήθησαν να απομακρυνθούν. Από την Ανατολική Λεμεσό ξεκίνησαν οχήματα και εθελοντές για στελέχωση χώρων φιλοξενίας.  Το ΤΕΔ Λάρνακας ανέλαβε καθήκοντα πυρόσβεσης στον Άγιο Αμβρόσιο και στο Σούνι-Ζανατζιά και η ΠΕΔΠΑ Λεμεσού την εκκένωση των κοινοτήτων.

Σε συνεχή επαφή με τον Τμηματάρχη ΤΕΔ Λεμεσού ανταλλάσσονταν πληροφορίες που αφορούσαν την εκκένωση αρχικά της Μαλλιάς και στην συνέχεια της Βάσας Κοιλανίου, της Ποταμιούς (γύρω στις 16:30) και μετά του Βουνιού (γύρω στις 17:20), του Κοιλανίου (γύρω στις 18:00), του Αγίου Θεράποντα (γύρω στις 19:15), Λόφου και Αγίας Μαύρης, Οι εκκενωμένοι κατευθύνονταν είτε προς Πάχνα είτε προς Τριμίκλνη.

Εξαιτίας της έντασης και ταχύτητας της πυρκαγιάς που επεκτεινόταν γρήγορα σε διάφορες κοινότητες, σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, για τις εκκενώσεις ζητήθηκε η συνδρομή του στρατού, αφού η Πολιτική Άμυνα δεν μπορούσε να καλύψει με τις δυνάμεις της όλες τις περιοχές.  Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη Λόφου, στην οποία είχε αποκλειστεί αριθμός ατόμων, σύμφωνα με την Πολιτική Άμυνα η πληροφορία για την ανάγκη εκκένωσης του χωριού λήφθηκε αφού η κοινότητα ήταν ήδη απροσπέλαστη, λόγω της ταχύτητας της πυρκαγιάς και των καλωδίων που καταστράφηκαν. Προς βοήθεια της Κοινότητας Λόφου είχε ήδη ανταποκριθεί η Αστυνομία, με μέλη της ΜΜΑΔ οι οποίοι δεν μπόρεσαν να απομακρύνουν τους κατοίκους λόγω των καταστραμμένων καλωδίων της ΑΗΚ. Ως εκ τούτου, αξιοποιήθηκε ο χώρος συγκέντρωσης που προβλέπεται στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» (Δημοτικό Σχολείο Κοινότητας), ως μέτρο έκτακτης ανάγκης. Αντίστοιχη προσέγγιση, υιοθετήθηκε και στην κοινότητα Αγίου Θεράποντα για εγκλωβισμένα άτομα, τα οποία παρέμειναν μέχρι τη διάσωση τους στο γήπεδο της κοινότητας.

Στη συνέχεια δοθήκαν οδηγίες για εκκένωση της Σιλίκου και του Αγίου Γεωργίου Σιλίκου (γύρω στις 20:00). Λόγω αλλαγής της κατεύθυνσης του ανέμου, απαιτήθηκε εκκένωση των χωριών Σούνι- Ζανατζιά (γύρω στις 20:45), Βούναρος (περιοχή Ύψωνα), Άλασσα (γύρω στις 20:55), Άγιος Αμβρόσιος (γύρω στις 21:00). Αργά το βράδυ το ΤΕΔ Λάρνακας αποδεσμεύθηκε, ενώ την ίδια ώρα το ΤΕΔ Πάφου ανέλαβε καθήκοντα πυρόσβεσης και εκκένωσης στην περιοχή Βούναρου-Ύψωνα.

Τις πρώτες πρωινές ώρες σημειώθηκε μερική εκκένωση της Πάχνας ενώ διερευνήθηκαν από το ΤΕΔ Λεμεσού σε συνεργασία με τους Κοινοτάρχες και άλλες Υπηρεσίες, αναφορές για εγκλωβισμένους και ελλείποντα πρόσωπα. Σύμφωνα με την  Πολιτική Άμυνα, σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρήθηκε άρνηση εκκένωσης από κατοίκους, γεγονός που δυσχέρανε περαιτέρω την επιχείρηση. Η ομάδα Λεμεσού επιτηρούσε το Άρσος σε περίπτωση που χρειαζόταν εκκένωση, ενώ το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε εκκένωση του Κοιλανίου και το απόγευμα του Ομόδους, κατόπιν οδηγιών. Ομάδες Μέριμνας μετέφεραν φαγητό και νερό στις πληγείσες κοινότητες και προσφέρονταν τρία γεύματα ημερησίως. Ταυτόχρονα, το Τμήμα Εναέριας Παρατήρησης συνέχιζε να προσπαθεί να εντοπίσει εστίες αναζωπύρωσης με τα drones.

Στα γραφεία της Λεμεσού λειτούργησε κέντρο, που καταγράφονταν οι ανάγκες και οι προσφορές από πολίτες, εταιρείες και οργανωμένα σύνολα για τρόφιμα, νερό, ποτά και διαμονή και διευθετήθηκε η προσωρινή φιλοξενία των προσώπων που απομακρύνθηκαν σε διάφορα καταλύματα. Σημειώνεται ότι μέχρι τη συγγραφή της έκθεσης, διευθετήθηκε διαμονή σε 284 πληγέντες (98 οικογένειες).

Την Παρασκευή ενεργοποιήθηκαν από πλευράς Πολιτικής Άμυνας 60 άτομα προσωπικό και 20 οχήματα περίπου.

Παράλληλα, η Πολιτική Άμυνα είχε την ευθύνη για υποστήριξη των διεθνών αποστολών που κατέφθασαν για παροχή βοήθειας και ανέλαβε την διαμονή, τη σίτιση και τις μετακινήσεις αποστολής 17 μελών από την Ιορδανία, 32 μελών από την Αίγυπτο, 11 μελών από τον Λίβανο και 26 από την Ελλάδα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προηγήθηκε άλλη τραυματίας στο σημείο που καταγράφηκε η τραγωδία-Είχε κλείσει ο δρόμος για 2,5 ώρες υποστηρίζει η Αστυνομία

Δεν αναφέρονταν στον «ΠΟΛΥΒΙΟ»

Σε ό,τι αφορά την εκκένωση κατασκηνώσεων, για την οποία είχαν διατυπωθεί επικρίσεις, αυτές δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία του σχεδίου «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» και η πληροφόρηση λαμβάνεται είτε μέσω του Τμήματος  Δασών είτε από τους ίδιους τους διοργανωτές. Επισημαίνεται, επίσης, ότι δεν υπάρχει σχετικό νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργειά τους και το για το θέμα υπάρχει και έκθεση της Επιτρόπου για την Προστασία του Παιδιού.

«Αναφορικά με την κατασκήνωση στη Λόφου, επικοινώνησε σχετικά Λειτουργός του ΚΕΕ με τον Κοινοτάρχη του χωριού, πολύ πριν η πυρκαγιά απειλήσει το χωριό. Δόθηκαν οδηγίες στον Κοινοτάρχη όπως, σε συνεννόηση με τον υπεύθυνο της κατασκήνωσης απομακρύνουν τα παιδιά άμεσα, για προληπτικούς λόγους. Ο Κοινοτάρχης ενημέρωσε σχετικά τον υπεύθυνο της κατασκήνωσης κ. Λοίζο Κωνσταντίνου, ο οποίος απομάκρυνε τα παιδιά από την περιοχή έγκαιρα και πολύ πριν η πυρκαγιά απειλήσει την κοινότητα Λόφου. Να σημειωθεί για τον κατασκηνωτικό χώρο στη Λόφου δεν υπάρχει αναφορά ύπαρξής του στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» της κοινότητας», αναφέρεται στην έκθεση.  

 Το ίδιο ζήτημα φαίνεται να υπήρχε σε σχέση με πολλές μεμονωμένες κατοικίες, στις οποίες έπρεπε να επιβεβαιωθεί ότι δεν υπήρχαν παγιδευμένοι πολίτες, αλλά δεν αναφέρονταν στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ», όπως δεν ήταν ξεκάθαρα δηλωμένα και αρκετά κτηνοτροφικά υποστατικά. Η Πολιτική Άμυνα τόνισε την ανάγκη να διορθωθεί αυτή η αδυναμία του σχεδίου σε συνεργασία με τους κοινοτάρχες.

Δύο αιτήματα στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό

Σύμφωνα με την έκθεση της Πολιτικής Άμυνας, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας ενεργοποιήθηκε αρχικά, την Τετάρτη, 23/7/2025 και ώρα 17:20, ώρα Κύπρου με αίτημα για τα πτητικά μέσα, για τα οποία απαιτείται χρόνος μέχρι να ανταποκριθούν και να είναι σε θέση να επιχειρήσουν. Απάντησε θετικά η Ισπανία την ίδια μέρα, αλλά λόγω κακοκαιρίας δεν μπορούσαν να αναχωρήσουν πριν το απόγευμα της Πέμπτης και συνεπώς να ξεκινήσουν επιχειρήσεις πριν από το Σάββατο το πρωί, καθώς έπρεπε να κάνουν και στάση στη Σαρδηνία. Την Πέμπτη απάντησαν θετικά η Σουηδία, η Σερβία και η Ιταλία, ωστόσο λόγω της βελτίωσης της κατάστασης ενημερώθηκαν όλες οι χώρες ότι δεν απαιτείτο πλέον η συνδρομή τους.

Το δεύτερο αίτημα αφορούσε πεζοπόρο τμήμα και υποβλήθηκε την Πέμπτη. Σε αυτό ανταποκρίθηκε η Ελλάδα. Το τμήμα έφτασε το βράδυ της Πέμπτης και ξεκίνησαν επιχειρήσεις την Παρασκευή.

Αναφορικά με την αξιοποίηση του RescEU, η Κυπριακή Δημοκρατία, όπως αναφέρεται στην έκθεση, εξέφρασε επανειλημμένα το ενδιαφέρον της, τόσο γραπτώς και όσο και προφορικά, για ένταξη στο πρόγραμμα, ώστε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για αγορά πτητικών μέσων που να εδρεύουν στη χώρα μας, χωρίς θετική κατάληξη. Ως δικαιολογία αναφέρεται ότι η Κύπρος θεωρείται απομακρυσμένη και δεν θα μπορεί σε σύντομο διάστημα να ανταποκριθεί σε ενδεχόμενο αίτημα άλλου κράτους-μέλους.

Θεωρητικά θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και το πρόγραμμα φιλοξενίας επίγειων δυνάμεων πυρόσβεσης από άλλες χώρες (pre-positioning), ωστόσο το Τμήμα Δασών, λόγω των περίπλοκων διαδικασιών φιλοξενίας, εκπαίδευσης, ασφάλισης και εξοικείωσης, έκρινε ότι δεν θα έδινε πρόσθετη αξία. Εναλλακτικά, αξιοποιήθηκε η διμερής συμφωνία με την Ιορδανία, της οποίας πτητικά μέσα εδρεύουν στην Πάφο καθ’ όλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Έγινε η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των δυνάμεων» καταγράφει στην έκθεση του ο Λογγίνος, «έφερε εις πέρας την αποστολή του το ΤΔ» λέει ο Ιζεκιήλ

Αυτούσια η έκθεση:

Ενημέρωση σχετικά με τις ενέργειες που έγιναν από την Πολιτική Άμυνα για αντιμετώπιση της έκτακτης κατάστασης λόγω της πυρκαγιάς που ξέσπασε στην ορεινή περιοχή Λεμεσού την Τετάρτη 23/07/2025

Α. Ιστορικό ενεργειών

Τετάρτη, 23/7/2025

Την Τετάρτη 23/07/2025 στις 13:52 εθελοντής της Πολιτικής Άμυνας ο οποίος κατευθυνόταν στο χωριό Φοινί, εντόπισε καπνό στην περιοχή Μαλιάς. Αμέσως ενημέρωσε τηλεφωνικά τον Τμηματάρχη του Τμήματος Έρευνας και Διάσωσης (ΤΕΔ) Λεμεσού. Ο Τμηματάρχης σε επαφή με το Τμήμα Εναέριας Παρατήρησης (Drones) της Πολιτικής Άμυνας που ήταν στην περιοχή ζήτησε επιβεβαίωση της πληροφορίας. Το Τμήμα Drones επιβεβαίωσε άμεσα την ύπαρξη πυρκαγιάς.

Ο Τμηματάρχης ΤΕΔ Λεμεσού κατευθύνθηκε προς την περιοχή της Κοινότητας Μαλιάς, ως πρώτος ανταποκριτής αφού ενημέρωσε άμεσα την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το Κέντρου Ελέγχου Επιχειρήσεων (Κ.Ε.Ε) της Γενικής Διοίκησης Πολιτικής Άμυνας (ΓΕ.Δ.Π.Α) για ενεργοποίηση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πολιτικής Άμυνας (ΠΕΔΠΑ) Λεμεσού και των εθελοντών του ΤΕΔ Λεμεσού.

Την ίδια στιγμή, το Τμήμα Εναέριας Παρατήρησης (Drones) της Πολιτικής Άμυνας ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Τμήματος Δασών μέσω του 1407 ότι παρατήρησαν καπνούς από φωτιά στην περιοχή Μαλιάς.

Γύρω στις 14:10 η Πυροσβεστική Υπηρεσία ενημέρωσε το Κ.Ε.Ε της Πολιτικής Άμυνας για την πυρκαγιά στην Κοινότητα Μαλιά και ζήτησε βοήθεια για εκκένωση της.

Την εκκένωση της Μαλιάς ανέλαβε ο Τμηματάρχης του ΤΕΔ Λεμεσού, ο οποίος έφθασε πρώτος στην Κοινότητα, Μαλιάς μαζί με την Κοινοτάρχη της Κοινότητας. Η εκκένωση έγινε προς το χωριό Πάχνα.

Το ΚΕΕ της Πολιτικής Άμυνας ενημέρωσε το Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Εσωτερικών και ενεργοποιήσε όλους τους Σταθμούς Πολιτικής Άμυνας (ΣΠΑ), τα Κλιμάκια Λεμεσού και το ΤΕΔ Λάρνακας. Ταυτόχρονα έθεσε σε επιφυλακή την ΠΕ.Δ.Π.Α Πάφου.

Μετά από επικοινωνία του ΚΕΕ, με την Πυροσβεστική Υπηρεσία για το στήσιμο συντονιστικού κέντρου στην περιοχή της πυρκαγιάς το ΚΕΕ ζήτησε από τον Διευθυντή ΠΕ.Δ.Π.Α Λεμεσού να μεταβεί εκεί.

Το ΚΕΕ Πολιτικής Άμυνας στις 15:10 έλαβε ενημέρωση για οικογένεια 13 ατόμων στη Βάσα Κοιλανίου τα οποία αρνούνταν να εγκαταλείψουν την οικία τους. Ο Τμηματάρχης ΤΕΔ Λεμεσού, μετέβηκε στο χώρο και τους βοήθησε να απομακρυνθούν.

3 οχήματα με 10 εθελοντές από ΣΠΑ Ανατολικής Λεμεσού, Πολεμιδιών και Κολοσσίου, αναχώρησαν για στελέχωση χώρων φιλοξενίας. Ενεργοποιήθηκαν με την βοήθεια κοινοταρχών χώροι φιλοξενίας στις πιο κάτω κοινότητες:

  • Πάχνας,
  • Πάνω Κυβίδων (λόγω εκκένωσης ακυρώθηκε),
  • Τριμίκληνης,
  • Πάνω Πολεμιδιών (τελικά δεν προέκυψε ανάγκη για φιλοξενία ατόμων στον εν λόγω χώρο),
  • Ερήμης

Επίσης αριθμός πυροπλήχτων φιλοξενήθηκε στο ξενοδοχείο Επισκοπιάνα.

Στη συνέχεια, έφτασε το ΤΕΔ Λάρνακας και ανέλαβε καθήκοντα πυρόσβεσης στις κοινότητες Άγιου Αμβρόσιου και Σούνι - Ζανατζιά.

Την εκκένωση των κοινοτήτων ανέλαβε η ΠΕ.Δ.Π.Α Λεμεσού υπό το συντονισμό του Τμηματάρχη ΤΕΔ Λεμεσού σύμφωνα με τις οδηγίες που λάμβανε από το συντονιστικό κέντρο στο χώρο της πυρκαγιάς.

Σε συνεχή επαφή με τον Τμηματάρχη ΤΕΔ Λεμεσού ανταλλάσσονταν πληροφορίες που αφορούσαν την εκκένωση αρχικά της Μαλλιάς και στην συνέχεια της Βάσας Κοιλανίου, της Ποταμιούς (γύρω στις 16:30) και μετά του Βουνιού (γύρω στις 17:20), του Κοιλανίου (γύρω στις 18:00), του Αγίου Θεράποντα (γύρω στις 19:15), Λόφου και Αγίας Μαύρης, Οι εκκενωμένοι κατευθύνονταν είτε προς Πάχνα είτε προς Τριμίκλνη

Ιδιαίτερες δυσκολίες παρατηρήθηκαν στις κοινότητες Βουνιού, Αγίου Θεράποντα και Λόφου λόγω:

  • Της έντασης της πυρκαγιάς
  • Του μεγάλου αριθμού πασσάλων και καλωδίων που έφραζαν τους δρόμους,

Εξαιτίας της έντασης και ταχύτητας της πυρκαγιάς που επεκτεινόταν γρήγορα σε διάφορες κοινότητες, σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, για τις εκκενώσεις ζητήθηκε η συνδρομή του στρατού, αφού η Πολιτική Άμυνα δεν μπορούσε να καλύψει με τις δυνάμεις της όλες τις περιοχές.

Επίσης, με βάση κατάλογο που υπάρχει στο ΚΕΕ της Πολιτικής Άμυνας με τις κατασκηνώσεις για τις οποίες μας ενημέρωναν σε εθελοντική βάση οι διοργανωτές ή μετά από επαφές με τους Κοινοτάρχες των περιοχών που πλήγηκαν ερευνούσαμε την ύπαρξη κατασκηνώσεων και σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, τους δινόταν η ανάλογη καθοδήγηση.

Στη συνέχεια δοθήκαν οδηγίες για εκκένωση της Σιλίκου και του Αγίου Γεωργίου Σιλίκου (γύρω στις 20:00).

Λόγω αλλαγής της κατεύθυνσης του ανέμου, απαιτήθηκε εκκένωση των χωριών Σούνι- Ζανατζιά (γύρω στις 20:45), Βούναρος (περιοχή Ύψωνα), Άλασσα (γύρω στις 20:55), Άγιος Αμβρόσιος (γύρω στις 21:00).

Αργά το βράδυ το ΤΕΔ Λάρνακας αποδεσμεύθηκε, ενώ την ίδια ώρα το ΤΕΔ Πάφου ανέλαβε καθήκοντα πυρόσβεσης και εκκένωσης στην περιοχή Βούναρου-Ύψωνα.

Τις πρώτες πρωινές ώρες σημειώθηκε μερική εκκένωση της Πάχνας ενώ διερευνήθηκαν από το ΤΕΔ Λεμεσού σε συνεργασία με τους Κοινοτάρχες και άλλες Υπηρεσίες, αναφορές για εγκλωβισμένους και ελλείποντα πρόσωπα. Σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρήθηκε άρνηση εκκένωσης από κατοίκους, γεγονός που δυσχέρανε περαιτέρω την επιχείρηση.

Πέμπτη 24/07/2025

Την Πέμπτη 24/7/2025 το Συντονιστικό Κέντρο της Πυροσβεστικής μεταφέρθηκε στο Δήμο Κουρίου στον Ύψωνα.

Σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία η Πολιτική Άμυνα ανέλαβε επιχειρήσεις πυρόσβεσης στις περιοχές Ζανατζιάς, Καντού, Άρσους, Κοιλανίου, Ομόδους και Πέρα πεδίου. Οι επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκαν με τη συνδρομή ομάδων από τις ΠΕ.Δ.Π.Α Αμμοχώστου, Λάρνακας, Λευκωσίας και Λεμεσού.

Το ΤΕΔ Λεμεσού επιτηρούσε το Άρσος και βρισκόταν σε ετοιμότητα για τη διενέργεια εκκένωσης εάν υπήρχε ανάγκη. Το μεσημέρι της ίδιας μέρας πραγματοποιήθηκε εκκένωση της Κοινότητας Κοιλανίου ενώ το απόγευμα της ίδιας μέρας πραγματοποιήθηκε η εκκένωση της Κοινότητας Ομόδους μετά από οδηγίες της Αστυνομίας.

Παράλληλα, οι ομάδες Μέριμνας των ΠΕ.Δ.Π.Α Λάρνακας και Πάφου ανέλαβαν καθήκοντα μεταφοράς φαγητού και νερού στις πληγείσες κοινότητες και στις δυνάμεις όλων των υπηρεσιών που επιχειρούσαν στο πεδίο. Προσφέρθηκαν και εξακολουθούν να προσφέρονται 3 γεύματα ημερησίως, (Ενδεικτικά στις 24/7, προσφέρθηκαν περίπου 300 μερίδες ανά γεύμα).

Το Τμήμα Εναέριας Παρατήρησης της Πολιτικής Άμυνας συνέχισε να επιχειρεί με drones, με σκοπό τον εντοπισμό πιθανών αναζωπυρώσεων.

Στα γραφεία της ΠΕ.Δ.Π.Α Λεμεσού λειτούργησε σε σύντομο χρονικό διάστημα κέντρο, στο οποίο καταγράφονταν οι ανάγκες αλλά και οι προσφορές από τους πολίτες, εταιρείες και οργανωμένα σύνολα για τρόφιμα, νερό, ποτά και διαμονή.

Η Πολιτική Άμυνα φρόντισε για τη διευθέτηση προσωρινής φιλοξενίας σε διάφορα καταλύματα για όσους απομακρύνθηκαν από τις πληγείσες περιοχές.

Επίσης στηρίζει τους πυρόπληκτους που εξακολουθούν να διαμένουν στις πληγείσες κοινότητες.

Παρασκευή 25/07/2025

Καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας στις 25/07/2025 ενεργοποιήθηκαν από πλευράς Πολιτικής Άμυνας 60 άτομα προσωπικό και 20 οχήματα περίπου.

Α. Εκκενώσεις

Συνοπτικά οι εκκενώσεις που έγιναν κατά την διάρκεια της Πυρκαγιάς στην ορεινή περιοχή Λεμεσού είναι οι πιο κάτω:

1. Εκκενώσεις 23/7/2025

  • Μαλιά
  • Βάσα Κοιλανίου για εκκένωση παιδιών που είχαν εγκλωβιστεί
  • Ποταμιού
  • Βουνί
  • Σούνι-Ζανατζιά,
  • Αγίου Θεράποντα οι κάτοικοι παρέμειναν στο γήπεδο της κοινότητας) Σιλίκου και Αγιο Γεώργιο Σιλίκου
  • Βούναρος (περιοχή Ύψωνα)
  • Άλασσα
  • Λοφου (Η πληροφορία για την ανάγκη εκκένωσης του χωριού Λόφου λήφθηκε,
  • αφού η κοινότητα ήταν ήδη απροσπέλαστη, λόγω της ταχύτητας της πυρκαγιάς και των καλωδίων που καταστράφηκαν).

Εν τω μεταξύ προς βοήθεια της Κοινότητας Λόφου είχε ήδη ανταποκριθεί η Αστυνομία, με μέλη της ΜΜΑΔ οι οποίοι δεν μπόρεσαν να απομακρύνουν τους κατοίκους λόγω των καταστραμμένων καλωδίων της ΑΗΚ. Ως εκ τούτου, αξιοποιήθηκε ο χώρος συγκέντρωσης που προβλέπεται στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» (Δημοτικό Σχολείο Κοινότητας), ως μέτρο έκτακτης ανάγκης. Αντίστοιχη προσέγγιση, υιοθετήθηκε και στην κοινότητα Αγίου Θεράποντα για εγκλωβισμένα άτομα, τα οποία παρέμειναν μέχρι τη διάσωση τους στο γήπεδο της κοινότητας.

 

2. Εκκενώσεις 24/7/2025

  • Κοιλάνι
  • Όμοδος

Α1. Μηχανισμός εκκένωσης Κοινοτήτων

Η εκκένωση κατοικημένων περιοχών ρυθμίζεται από το Ειδικό Εθνικό Σχέδιο (ΕΕΣ) «ΠΟΛΥΒΙΟΣ». Το σχέδιο περιλαμβάνει ή περιγράφει τις διαδικασίες εκκένωσης κατοικημένων περιοχών, οι οποίες απειλούνται ή ενδέχεται να απειληθούν, συνεπεία φυσικής ή/και ανθρωπογενούς καταστροφής. Στη βάση του πλαισίου που καθορίζεται στο ΕΕΣ «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» κάθε κοινότητα, σε συνεργασία με την Πολιτική Άμυνα, ετοιμάζει το δικό της Σχέδιο εκκένωσης.

Το εν λόγω Σχέδιο ετοιμάζεται για κάθε Κοινότητα και επικαιροποιείται κάθε χρόνο από την Πολιτική Άμυνα σε συνεργασία με τις Κοινότητες. Μέσα στο πλαίσιο της διαδικασίας επικαιροποίησης των σχεδίων, λειτουργός της Πολιτικής Άμυνας, πραγματοποιεί συναντήσεις με τα Μέλη του Κοινοτικού Συμβουλίου τα οποία ενημερώνονται για τις πρόνοιες του Σχεδίου και τις αρμοδιότητες τους με βάση αυτό.

Σε κάθε σχέδιο περιλαμβάνονται - μεταξύ άλλων - σε μορφή πινάκων για εύκολη καταγραφή και αναφορά, ο αριθμός των κατοίκων, τα ευάλωτα άτομα/άτομα με αναπηρίες που χρειάζονται βοήθεια για τη μετακίνηση τους, τα μέσα που διαθέτει η κοινότητα για ανταπόκριση, οι κάτοικοι και τα μέλη του κοινοτικού Συμβουλίου που θα συνδράμουν και ο χώρος συγκέντρωσης στην Κοινότητα.

Να σημειωθεί ότι οι χώροι συγκέντρωσης που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο ΠΟΛΥΒΙΟΣ κάθε κοινότητας χρησιμοποιούνται από τους κατοίκους, κατά την απομάκρυνση από τις οικίες τους, σε περιπτώσεις διαφόρων κρίσεων περιλαμβανομένων και των πυρκαγιών, εάν δεν είναι δυνατή η απομάκρυνση από την κοινότητα. Στην περίπτωση πυρκαγιών, κατά την εκκένωση, προτιμάται η μετάβαση σε γειτονικές κοινότητες, με ιδιωτικά οχήματα όπου αυτό είναι δυνατόν, ή με τη βοήθεια της Πολιτικής Άμυνας και άλλων κρατικών υπηρεσιών, για όσους δεν έχουν το δικό τους μέσω μεταφοράς.

Κατά την απομάκρυνση των πολιτών δίνονται οδηγίες από την Πολιτική Άμυνα για την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν αφού λάβει καθοδήγηση από τις άλλες αρμόδιες Υπηρεσίες (Πυροσβεστική, Αστυνομία, Τμήμα Δασών).

Οι κάτοικοι ειδοποιούνται, είτε με μηνύματα στα κινητά τους (όπου εφαρμόζεται τέτοιο σύστημα από κοινότητες), είτε με ενημέρωση από πόρτα σε πόρτα και με το κτύπημα της καμπάνας, είτε με οποιοδήποτε άλλο τρόπο κρίνεται κατάλληλος από το Κοινοτικό Συμβούλιο και την Πολιτική Άμυνα όταν βρίσκεται στο χώρο (οχήματα της Πολιτικής Άμυνας φέρουν σειρήνες και μεγάφωνα).

Στο πλαίσιο του σχεδίου «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» όταν ενημερωθεί η Πολιτική Άμυνα για την ανάγκη εφαρμογής του, ενεργοποιεί την αντίστοιχη Π.Ε.Δ.Π.Α και τον κοινοτάρχη ή τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου για άμεση εμπλοκή τους και για να ξεκινήσουν τη διαδικασία εκκένωσης, μέχρι να φτάσει και η Πολιτική Άμυνα στο χώρο.

Επίσης τα Κοινοτικά Συμβούλια συνδράμουν τις προσπάθειες της Πολιτικής Άμυνας στη διαχείριση των χώρων φιλοξενίας σε περίπτωση που εκκενωμένοι άλλης κοινότητας καταλήξουν στη δική τους κοινότητα και παρέχουν υποστήριξη με μέσα και προσωπικό.

Η Πολιτική Άμυνα, με στόχο την παρουσία της σε πληγείσες περιοχές στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, έχει υιοθετήσει το ρόλο του πρώτου ανταποκριτή ο οποίος, μόλις ληφθεί ενημέρωση για ύπαρξη οποιουδήποτε περιστατικού έκτακτης ανάγκης, μεταβαίνει στην περιοχή, μέχρι να συγκροτηθούν ομάδες εθελοντών και μόνιμου προσωπικού και να μεταβούν στο σημείο για ανταπόκριση. Ο χρόνος που χρειάζονται οι ομάδες για να είναι έτοιμες είναι γύρω στα 45 λεπτά, χωρίς να υπολογίζεται η ώρα που απαιτείται για τη μετάβαση στο χώρο του επεισοδίου.

Η οδηγία για εκκένωση δίνεται στην Πολιτική Άμυνα από την υπεύθυνη υπηρεσία για το περιστατικό. Αυτή μπορεί να είναι η Πυροσβεστική Υπηρεσία, το Τμήμα Δασών, ή η Αστυνομία, ανάλογα με τη φύση του περιστατικού. Επίσης, η αρμόδια υπηρεσία δίνει και την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν οι πολίτες για να απομακρυνθούν με ασφάλεια από το χώρο.

Ο περιορισμένος αριθμός διαθέσιμου προσωπικού και εθελοντών της Πολιτικής Άμυνας, σε συνθήκες εκτεταμένου συμβάντος όπως η εν λόγω πυρκαγιά, καθιστά αντικειμενικά αδύνατη την ταυτόχρονη φυσική παρουσία σε όλα τα σημεία όπου διενεργούνται εκκενώσεις, καθώς και τη συνοδεία του συνόλου των εκκενωμένων. Παρά ταύτα, η Υπηρεσία κινητοποιήθηκε στο μέγιστο των δυνατοτήτων της, ενεργοποιώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο μέσο για την καθοδήγηση και υποστήριξη του πληθυσμού

Κατά την πυρκαγιά στην Ορεινή Λεμεσού η Πολιτική Άμυνα, σε συντονισμό και συνεργασία τόσο με τους Κοινοτάρχες όσο και με τις υπόλοιπες Υπηρεσίες εφάρμοσαν το Ειδικό Εθνικό Σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ». Η Πολιτική Άμυνα, προέβη, μετά από οδηγίες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας σε εκκενώσεις όπως περιγράφεται στο ιστορικό ενεργειών.

Το 2025, η Πολιτική Άμυνα σε σχέση με τις διαδικασίες εκκενώσεων και το Ειδικό Εθνικό Σχέδιο ΠΟΛΥΒΙΟΣ πραγματοποίησε σειρά δράσεων για σκοπούς ενημέρωσης και ορθής συνεργασίας όπως πιο κάτω:

Κατ' ιδίαν επισκέψεις εκπροσώπου Πολιτικής Άμυνας στα Κοινοτικά Συμβούλια για επικαιροποίηση στοιχείων.

Περιφερειακή συνάντηση (11 Μαρτίου 2025) στη Λεμεσό, σε συνεργασία με τον Επίτροπο Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων και εκπροσώπους όλων των Υπηρεσιών με τους προέδρους των 9 συμπλεγμάτων της Λεμεσού.

Στοχευμένες ενημερώσεις σε Άλασσα (7/5/2025), Μαθηκωλόνη (14/5/2025), Δήμο Αμαθούντας (19/5/2025), Δασικό Σταθμό Πλατανιών (19/5/2025), Παραμύθα (18/6/2025), Παλώδια (18/6/2025) και Άγιο Ιωάννη Αγρού (1/7/2025).

Συμμετοχή στις συναντήσεις που διοργάνωσε η Επαρχιακή Διοίκηση Λεμεσού Μονιάτης (10/4/2025), Κυβίδες (9/4/2025), Παρεκκλησιά (11/4/2025) και στην ετήσια συντονιστική της Επαρχιακής Διοίκησης (24/4/2025).

Αποστολή επιστολών από την Ένωση Κοινοτήτων προς τους κοινοτάρχες για ενίσχυση της συνεργασίας και επικαιροποίηση στοιχείων του σχεδίου «Πολύβιος».

Α2. Εκκένωση Κατασκηνώσεων

Οι κατασκηνώσεις δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία που επικαιροποιούνται για το σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ». Η σχετική πληροφόρηση φτάνει στην Πολιτική Άμυνα είτε:

• Μέσω του Τμήματος Δασών,

  • Είτε από τους ίδιους τους διοργανωτές, σε προληπτική βάση.

Για τη διενέργεια κατασκηνώσεων δεν υπάρχει σχετικό Νομοθετικό πλαίσιο. Η Επίτροπος για την Προστασία του Παιδιού είχε ετοιμάσει σχετική έκθεση για το θέμα. Το θέμα απασχόλησε την Πολιτική Άμυνα γύρω στον Ιούνιο του 2025 όταν διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει το αναγκαίο νομοθετικό πλαίσιο αλλά και επαρκής προετοιμασία των διοργανωτών για την εκκένωση των χώρων σε περίπτωση ανάγκης καθώς και θεσμοθετημένη ενημέρωση της Πολιτικής Άμυνας για τη λειτουργία τέτοιων χώρων.

Αναφορικά με την κατασκήνωση στη Λόφου, επικοινώνησε σχετικά Λειτουργός του ΚΕΕ με τον Κοινοτάρχη του χωριού, πολύ πριν η πυρκαγιά απειλήσει το χωριό. Δόθηκαν οδηγίες στον Κοινοτάρχη όπως, σε συνεννόηση με τον υπεύθυνο της κατασκήνωσης απομακρύνουν τα παιδιά άμεσα, για προληπτικούς λόγους. Ο Κοινοτάρχης ενημέρωσε σχετικά τον υπεύθυνο της κατασκήνωσης κ. Λοίζο Κωνσταντίνου, ο οποίος απομάκρυνε τα παιδιά από την περιοχή έγκαιρα και πολύ πριν η πυρκαγιά απειλήσει την κοινότητα Λόφου.

Να σημειωθεί για τον κατασκηνωτικό χώρο στη Λόφου δεν υπάρχει αναφορά ύπαρξής του στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ» της κοινότητας

Β. Μεμονωμένες κατοικίες

Υπήρχαν πολλές μεμονωμένες κατοικίες στην περιοχή οι οποίες δυσχαίρεναν το έργο των διασωστών οι οποίοι έπρεπε να επιβεβαιώσουν ότι δεν υπήρχαν πολίτες παγιδευμένοι στις εν λόγω κατοικίες. Οι κατοικίες αυτές δεν αναφέρονται στο σχέδιο «ΠΟΛΥΒΙΟΣ». Είναι μια αδυναμία του Σχεδίου την οποία θα πρέπει να διορθώσουμε σε συνεργασία με τους Κοινοτάρχες κατά την επόμενη αναθεώρηση.

Γ. Κτηνοτροφικά υποστατικά

Επίσης υπήρχαν αρκετά κτηνοτροφικά υποστατικά τα οποία δεν δηλώνονται ξεκάθαρα στο σχέδιο ΠΟΛΥΒΙΟΣ, αδυναμία η οποία θα πρέπει να διορθωθεί.

Δ. Ενεργοποίηση Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας ενεργοποιήθηκε αρχικά, την Τετάρτη, 23/7/2025 και ώρα 17:20, ώρα Κύπρου .

Το 1ο αίτημα αφορούσε την ανάγκη για πτητικά μέσα, για τα οποία απαιτείται χρόνος μέχρι να ανταποκριθούν και να είναι σε θέση να επιχειρήσουν.

Στο αίτημα απάντησε θετικά η Ισπανία στις 23/7/2025, η οποία ενημέρωσε ότι θα μπορούσε να αρχίσει ρίψεις το Σάββατο, 26/7/2025 το πρωί. Λόγω κακοκαιρίας δεν μπορούσαν να αναχωρήσουν πριν από αργά το απόγευμα στις 24/07/2025 και θα έπρεπε να κάνουν και στάση στη Σαρδηνία.

Επίσης απάντησαν θετικά Σουηδία, Σερβία και Ιταλία (24/7/2025). Ενώ αρχικά έγινε αποδεκτό το αίτημα της Ισπανίας, την Παρασκευή 25/7/2025 λόγω της βελτίωσης της κατάστασης ενημερώθηκαν όλες οι χώρες ότι δεν απαιτείτο πλέον η συνδρομή τους

Το 2ο αίτημα, υποβλήθηκε την Πέμπτη 24/7/2025 και αφορούσε πεζοπόρο Τμήμα. Στο αίτημα αυτό ανταποκρίθηκε η Ελλάδα. Το πεζοπόρο Τμήμα έφθασε στην Κύπρο το βράδυ της Πέμπτης 24/7/2025 και ξεκίνησαν επιχειρήσεις την Παρασκευή 25/07/2025.

A1. RescEu

Σε σχέση με την αξιοποίηση του RescEU που αφορά στην εξασφάλιση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αγορά πτητικών μέσων και εγκατάσταση τους σε στρατηγικά σημεία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Κράτη-Μέλη που μπορούν σε μικρό χρονικό διάστημα να ανταποκριθούν σε γειτονικά Κράτη-Μέλη αν προκύψει ανάγκη), η Κυπριακή Δημοκρατία εξέφρασε επανειλημμένα το ενδιαφέρον της (τόσο γραπτώς όσο και προφορικά, με τελευταία επιστολή τον Σεπτέμβριο του 2024) για ένταξη της στο εν λόγω πρόγραμμα ώστε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για αγορά πτητικών μέσων που να εδρεύουν στην Κύπρο, χωρίς θετική κατάληξη. Η Κύπρος, για σκοπούς RescEU θεωρείται απομακρυσμένη και δεν θα μπορεί σε σύντομο διάστημα να ανταποκριθεί σε ενδεχόμενο αίτημα άλλου Κράτους-Μέλους για αυτό και το ενδιαφέρον μας μέχρι σήμερα δεν είχε θετική κατάληξη.

Δ2. Πρόγραμμα ανταλλαγής εμπειρογνωμόνων στην Ευρωπαϊκή Ένωση Τοποθέτηση επίγειων δυνάμεων Κρατών Μελών στην Κύπρο κατά την καλοκαιρινή περίοδο

Κάτω από το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνεται η δυνατότητα μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας να φιλοξενούνται σε χώρες που ενδιαφέρονται, επίγειες δυνάμεις πυρόσβεσης από άλλες χώρες π.χ. για όλη την καλοκαιρινή περίοδο (γνωστό ως pre-positioning). Η δυνατότητα καλύπτει πυροσβέστες με ατομικό εξοπλισμό μόνο ή πυροσβέστες με τα πυροσβεστικά τους οχήματα και άλλο εξοπλισμό.

Το Τμήμα Δασών ήταν ενήμερο για το εν λόγω πρόγραμμα, δηλ. τη δυνατότητα να ζητήσει η Κυπριακή Δημοκρατία την τοποθέτηση στην Κύπρο επίγειων δυνάμεων πυρόσβεσης από Κράτη Μέλη για όλη την καλοκαιρινή περίοδο. Αλλά λόγω των περίπλοκων διαδικασιών φιλοξενίας, εκπαίδευσης, ασφάλισης, εξοικείωσης με τα δεδομένα και τα εδάφη της Κύπρου κρίθηκε ότι δεν έδινε πρόσθετη αξία στην Κύπρο, η αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας.

Κάθε χρόνο γίνεται αξιολόγηση του εν λόγω προγράμματος και λαμβάνεται απόφαση για αξιοποίηση του ή όχι.

Η Κυπριακή Δημοκρατία, μέσω των αρμόδιων Υπηρεσιών, έκρινε ότι ήταν πιο ωφέλιμο για την Κύπρο να εξασφαλίσουμε πτητικά μέσα μέσω του προγράμματος RescEU χωρίς όμως επιτυχία, όπως αναφέρεται πιο πάνω κάτω από την παράγραφο «Δ1. RescEU».

Για το λόγο αυτό, εναλλακτικά, αξιοποιήσαμε τη διμερή συμφωνία με την Ιορδανία και φέραμε στην Κύπρο πτητικά μέσα τα οποία εδρεύουν στην Πάφο καθ' όλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου ώστε, αν προκύψει ανάγκη, να υπάρχει άμεση ανταπόκριση.

Ε. Υποδοχή και φιλοξενία διεθνών αποστολών

Η Πολιτική Άμυνα ενεργοποίησε μηχανισμό υποδοχής και φιλοξενίας (Host Nation Support (HNS)) για την υποστήριξη των διεθνών αποστολών που κατέφθασαν για παροχή βοήθειας. Συγκεκριμένα, η Πολιτική Άμυνα ανέλαβε τον πλήρη συντονισμό της φιλοξενίας – συμπεριλαμβανομένων της διαμονής, της σίτισης, των μετακινήσεων και λοιπών αναγκών - των αποστολών από την Ιορδανία (17 μέλη), την Αίγυπτο (32 μέλη), τον Λίβανο (11 μέλη) και την Ελλάδα (26 μέλη).

Τόσο η φιλοξενία όσο και η σίτηση και διακίνηση των μελών των ξένων αποστολών διευθετήθηκε από την Πολιτική Άμυνα σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.

Επιπρόσθετα, τους παραχωρήθηκαν κυπριακές κάρτες κινητής τηλεφωνίας για διευκόλυνση της επικοινωνίας των πληρωμάτων.

Η ολοκληρωμένη και αποτελεσματική εφαρμογή του Host Nation Support από την Κυπριακή Πολιτεία, με την υποστήριξη στρατηγικών εταίρων του ιδιωτικού τομέα, ανέδειξε την επιχειρησιακή ετοιμότητα της χώρας και την ικανότητά της να φιλοξενεί και να υποστηρίζει διεθνείς αποστολές σε περιόδους κρίσεων.

Στ. Φιλοξενία Πληγέντων

Η Πολιτική Άμυνα κατά τις πρώτες ώρες των εκκενώσεων φρόντισε για λειτουργία χώρων φιλοξενίας των πληγέντων, σε συνεννόηση με τις τοπικές αρχές.

Στη συνέχεια προχώρησε σε διευθέτηση για προσωρινή φιλοξενία πληγέντων σε διάφορα καταλύματα μέχρι την ολοκλήρωση της καταγραφής και αξιολόγησης των οικιών και άλλων υποστατικών στις πληγείσες περιοχές από την Επαρχιακή Διοίκηση Λεμεσού και τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών.

Μέχρι τώρα διευθετήθηκε διαμονή σε 284 πληγέντες (98 οικογένειες).

Ζ. ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ

Οι εθελοντές αποτελούν σημαντικό πυλώνα της δομής της Πολιτικής Άμυνας και έχουν σημαντικό και ενεργό ρόλο στη διαχείριση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Η Πολιτική Άμυνα με βάση το Νομοθετικό της πλαίσιο εγγράφει εθελοντές τους οποίους εκπαιδεύει και αξιοποιεί σε διάφορους τομείς όπως την διάσωση, μέριμνα, πρώτες βοήθειες, συνοικιοφυλακή (επιτήρηση/ενημέρωση πολιτών σε μικρή γεωγραφική περιοχή της αρμοδιότητας τους) και επικοινωνίες. Οι εθελοντές εκπαιδεύονται σε συστηματική βάση, τόσο εντός Κύπρου αλλά και μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και λαμβάνουν μέρος σε τοπικές και διεθνείς ασκήσεις. Επίσης η Πολιτική Άμυνα φροντίζει για τον ατομικό εξοπλισμό τους.

Επίσης έχει δημιουργήσει ομάδες ανταπόκρισης σε κοινότητες όπως το Φοινί και Κυπερούντα οι οποίες είχαν ενεργό ρόλο στη διαχείριση της έκτακτης ανάγκης που προέκυψε λόγω της πυρκαγιάς στην ορεινή περιοχή Λεμεσού.

;