Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες αποτελούσε το στήριγμα της αμερικανικής ναυτικής ισχύος στη Μέση Ανατολή. Μπορούσαν να ζουν με ασφάλεια και οι οικογένειες των στρατιωτικών, διοργανώνοντας ακόμα και χοροεσπερίδες. Σήμερα, όμως, οι ιρανικές επιθέσεις έχουν οδηγήσει την Ουάσιγκτον να επανεξετάσει συνολικά τη στρατιωτική της παρουσία στην περιοχή, ξεκινώντας από τη μοναδική ναυτική βάση των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή: τη Ναυτική Βάση Υποστήριξης Μπαχρέιν (Naval Support Activity Bahrain).
Η συγκεκριμένη βάση έγινε επανειλημμένα στόχος των Ιρανών από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τον Ιούνιο. Σύμφωνα με τον πλοίαρχο Τιμ Χόκινς, εκπρόσωπος της Κεντρικής Διοίκησης των ΗΠΑ (CENTCOM) το Ιράν εκτόξευσε περισσότερους από 8.000 πυραύλους και drones στη διάρκεια του πολέμου.
Ο αμερικανικός στρατός ανέφερε ότι κανείς δεν σκοτώθηκε στη βάση, και ότι τα πλήγματα δεν επηρέασαν σημαντικά τις επιχειρήσεις. Οι ΗΠΑ απομάκρυναν το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού, αλλά διατήρησαν μικρό αριθμό στελεχών στο έδαφος.
Ωστόσο, η Αμερικανική κυβέρνηση και συνεπώς αξιωματούχοι του Πενταγώνου έχουν εξοργίσει πολλούς στο Κογκρέσο καθώς αρνούνται να ανακοινώσουν το κόστος των ζημιών που υπέστησαν οι βάσεις και φυσικά αυτή στο Μπαχρέιν.
Το μυστήριο επιχειρεί να λύσει η Wall Street Journal βασιζόμενη σε ένα δημόσιο μοντέλο υπολογισμού κόστους του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας και σε στοιχεία προμηθειών. Έτσι εκτιμά ότι μόνο η ανακατασκευή κτιρίων αντίστοιχου τύπου με εκείνα που υπέστησαν ζημιές στη βάση του Μπαχρέιν θα κόστιζε περίπου 400 εκατ. δολάρια. Σημειώνεται ότι το κόστος κατασκευής δεν περιλαμβάνει άλλες δαπάνες, όπως η απομάκρυνση των συντριμμιών ή η ενίσχυση των νέων εγκαταστάσεων.
Υπενθυμίζεται ότι το Πεντάγωνο ανακοίνωσε πως το εκτιμώμενο κόστος του πολέμου είχε υπολογιστεί στα 29 δια. δολ., αλλά το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών εκτίμησε πρόσφατα το συνολικό κόστος περίπου στα 40 δισ. δολάρια, περιλαμβάνοντας και τις ζημιές ύψους 2,2 έως 5,1 δισ. δολαρίων σε αμερικανικές βάσεις.
Η έρευνα της Wall Street Journal διαπίστωσε ότι οι ΗΠΑ επανεξετάζουν τη στρατιωτική τους παρουσία στη Μέση Ανατολή, αφού οι επιθέσεις του Ιράν με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη προκάλεσαν πολύ μεγαλύτερες ζημιές από όσες είχαν γίνει έως τώρα γνωστές, σε τουλάχιστον 20 αμερικανικές εγκαταστάσεις, μεταξύ των οποίων και η ναυτική βάση των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν.
Η βάση που άλλαξε τα σχέδια του Πενταγώνου
Απέχοντας μόλις 150 μίλια από τη νότια ακτή του Ιράν, η βάση μπορεί να φιλοξενήσει κάθε τύπο πλοίου του αμερικανικού στόλου και έχει διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση της ιρανικής διακίνησης όπλων, της ναρκοθέτησης και των επιθέσεων σε δεξαμενόπλοια.
«Βρισκόμαστε εκεί για περισσότερα από 50 χρόνια, και η βάση αναπτύχθηκε όπως αναπτύχθηκε», δήλωσε ο απόστρατος αντιναύαρχος Τζον «Φόζι» Μίλερ, ο οποίος είχε διοικήσει τις αμερικανικές ναυτικές δυνάμεις στη Μέση Ανατολή. «Πιστεύω ότι υπάρχουν πράγματα που θα κάναμε διαφορετικά».
Ως η μόνη αμερικανική τοποθέτηση στη Μέση Ανατολή όπου μπορούσαν να ζουν οικογένειες, η βάση λειτουργούσε σαν μια μικρή αμερικανική πόλη, με γήπεδο σόφτμπολ, εστιατόρια, ναυτικό κατάστημα και σχολείο. Ναύτες που περνούσαν εβδομάδες στη θάλασσα κατέπλεαν στο Μπαχρέιν και πήγαιναν στη βάση για να αποσυμπιεστούν. «Την τελευταία φορά που ήμουν εκεί, είχαν ένα πάρτι χορού», είπε ο Μαρκ Κάνσιαν, απόστρατος συνταγματάρχης των Πεζοναυτών, ο οποίος είχε υπηρετήσει δύο φορές στη NSA Bahrain.
Απροετοίμαστη για πλήγματα ακριβείας
Ωστόσο, όταν οι Αμερικανοί εξαπέλυσαν τον πόλεμο στις 28 Φεβρουαρίου, δεν υπολόγισαν ότι η βάση NSA Bahrain κατασκευάστηκε πολλά χρόνια πριν το Ιράν αποκτήσει το σημερινό οπλοστάσιο πυραύλων ακριβείας και μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Πριν ακόμη ξεσπάσει η σύγκρουση, ορισμένοι Αμερικανοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι είχαν προειδοποιήσει ότι οι βάσεις στον Περσικό Κόλπο ήταν ιδιαίτερα εκτεθειμένες. Μάλιστα, κατά την πρώτη προεδρική θητεία του Ντόναλντ Τραμπ είχε τεθεί προς συζήτηση πρόταση για μεταφορά ορισμένων εγκαταστάσεων δυτικότερα, χωρίς όμως να υλοποιηθεί.
Έτσι ο πρόσφατος πόλεμος ανέδειξε τα τρωτά της σημεία. «Υπερασπιστήκαμε τις εγκαταστάσεις μας αξιοθαύμαστα, αλλά τα πυρομαχικά που πέρασαν έπληξαν υποδομές απαραίτητες για τη διεξαγωγή επιχειρήσεων», δήλωσε ο δρ Ράβι Τσόντχαρι, πρώην βοηθός υπουργός της Πολεμικής Αεροπορίας. «Αυτό είναι το αποτέλεσμα δέκα ετών κατά τα οποία το Ιράν προσάρμοζε τις τεχνολογίες κρούσης του για μεγαλύτερη εμβέλεια και ακρίβεια».
Σχέδια αναδιάταξης των αμερικανικών βάσεων
Έτσι, σύμφωνα με αξιωματούχους που επικαλείται το αμερικανικό δημοσίευμα, ο αμερικανικός στρατός εξετάζει την αναδιαμόρφωση της βάσης στο Μπαχρέιν, τη μείωση της στρατιωτικής παρουσίας σε Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία, καθώς και τη μεταφορά ορισμένων βάσεων ή λειτουργιών τους δυτικότερα, ώστε να βρίσκονται εκτός της εμβέλειας των ιρανικών πυραύλων και drones.
Ορισμένες εγκαταστάσεις που επλήγησαν ενδέχεται να μην ανοικοδομηθούν. Κέντρα διοίκησης και ελέγχου θα μπορούσαν να μεταφερθούν σε υπόγειες εγκαταστάσεις, ενώ οι στρατιωτικές δυνατότητες των ΗΠΑ είναι πιθανό να διασπαρούν περισσότερο στην περιοχή. Οι ίδιοι αξιωματούχοι διευκρινίζουν πάντως ότι δεν έχει ληφθεί ακόμη καμία οριστική απόφαση. Μεταξύ των τοποθεσιών που εξετάζονται για φιλοξενία αμερικανικών δυνάμεων βρίσκεται και το Ισραήλ.
Όπως υπογραμμίζει η The Wall Street Journal, οι αποφάσεις που θα λάβουν τώρα οι ΗΠΑ -τι θα ανακατασκευάσουν, τι θα εγκαταλείψουν, πόσο μακριά θα αποσυρθούν- θα καθορίσουν την παρουσία τους στη Μέση Ανατολή για μια ολόκληρη γενιά.
Πηγή: in.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:











