Στο προσκήνιο βρίσκεται συνεχώς το τελευταίο διάστημα το θέμα της παροχής νερού σε αγρότες για τις καλλιέργειές τους, με τους τελευταίους να αποστέλλουν επιστολή στην υπουργό Γεωργίας, με την οποία ζητούν παροχή περισσότερων ποσοτήτων νερού σε εποχιακές καλλιέργειες, επικαλούμενοι την αύξηση των ποσοτήτων στα φράγματα, την ίδια ώρα που το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων χαρακτηρίζει αδιανόητο το επιχείρημα «έχει βρέξει και είναι όλα καλά».
Θέση του ΤΑΥ, είναι πως πρέπει να ακολουθηθεί το τριετές πλάνο που καταστρώθηκε για συγκράτηση νερού, αφού κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα τη χειμερινή περίοδο και κατά πόσον θα υπάρξει ανάλογη βροχόπτωση όπως τη φετινή περίοδο, κάτι που αν δεν συμβεί θα διογκώσει το πρόβλημα.
Μιλώντας στον REPORTER, η διευθύντρια του ΤΑΥ, Ηλιάνα Τόφα Χριστίδου, ανέφερε πως το προηγούμενο διάστημα έγιναν παραστάσεις από διάφορους γεωργούς, κυρίως του σχεδίου νοτίου αγωγού, για εποχιακές καλλιέργειες. Όπως εξήγησε, «οι εποχιακές καλλιέργειες είναι καλλιέργειες που δεν υποστηρίζονται με βάση τα σενάρια, διότι βρισκόμαστε ακόμα σε υδατική κρίση και είναι αδιανόητο να ακούμε πως "έχει βρέξει και είναι όλα καλά". Δεν είναι καθόλου καλά τα πράγματα».
Όπως είπε, «εμείς πλέον με τα σενάρια που κάνουμε σε βάθος τριετίας, που επιστημονικά είναι βραχυπρόθεσμα, απλώς είναι καλύτερο από το κοντόφθαλμο που γινόταν για χρόνια και έλεγε "έβρεξε, δώστε νερό", δείχνει ότι εάν οι εισροές μας την επόμενη περίοδο, μέχρι τέλος του 2026 με αρχές του 2027 είναι χαμηλές, θα έχουμε εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα το ερχόμενο καλοκαίρι».
Επεξηγώντας την τοποθέτησή της, σημείωσε, «ακόμα και με τα έργα, ακόμα και με τα μέτρα εξοικονόμησης νερού που προωθούνται με διάφορους τρόπους ενδεχομένως να είναι χειρότερα τα πράγματα. Άρα, η απόφαση σε επίπεδο Υπουργείου και Κυβέρνησης, ήταν η κατανομή νερού να γίνει με φειδώ. Δόθηκαν κάποιες πρόσθετες ποσότητες και για το Ενιαίο Σχέδιο Νοτίου Αγωγού, ύψους 1.5 εκατομμυρίου, ωστόσο είναι για να διατηρηθούν πρωτίστως σε ζωή, οι μόνιμες καλλιέργειες και κατά δεύτερον να απευθύνονται σε επαγγελματίες γεωργούς».
Δηλαδή, συνέχισε, «να μην χάσουμε ούτε το φυτικό κεφάλαιο, ούτε οι άνθρωποι που είναι η ζήση και το επάγγελμά τους να καταστραφούν. Άρα με αυτά τα κριτήρια διότι κάνουμε διαχείριση κρίσης, εκεί που θα έπαιρναν μηδεν, θα λάβουν μόνο οι μόνιμες καλλιέργειες κάποιο ποσό για να διατηρηθούν σε ζωή».
Κλήθηκε παράλληλα να τοποθετηθεί εάν υπάρχουν προγραμματισμένες άλλες συναντήσεις για το θέμα, σημειώνοντας πως δεν έχει κάποια ενημέρωση. Στην τελευταία αποτάθηκαν σε πολιτικό επίπεδο, εμείς είμαστε οι τεχνοκράτες, κάνουμε τους υπολογισμούς και οφείλουμε να συμβουλέψουμε για το που βαδίζουμε. Δεν γνωρίζω αν θα ληφθούν άλλες αποφάσεις σε άλλο επίπεδο, αλλά αυτά είναι τα δεδομένα στη δική μας πραγματικότητα».
Σημειώνεται ότι θέση των γεωργών, όπως διατυπώθηκε μέσω του Γενικού Γραμματέα του Παναγροτικού Συνδέσμου, Τάσου Γιαπάνη, είναι πως «όλες οι αγροτικές οργανώσεις έχουμε στείλει επιστολή στην Υπουργό Γεωργίας με την οποία ζητάμε συνάντηση για το θέμα της κατανομής του νερού άρδευσης». Δυστυχώς για ακόμα μια φορά το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων αποφάσισε ένα τριετές προγραμματισμό στην παροχή νερού, το οποίο όμως δεν μας ικανοποιεί» είπε.
Σημείωσε ότι «είμαστε στα τέλη Ιουνίου, έχει ήδη περάσει το πρώτο εξάμηνο του χρόνου, η πληρότητα των φραγμάτων βρίσκεται στο 47% έναντι του 20% που ήταν πέρσι την αντίστοιχη περίοδο και από τη στιγμή που υπάρχουν ποσότητες νερού στα φράγματα, ζητούμε όπως δοθεί περισσότερο νερό στις εποχιακές καλλιέργειες».
Όπως είπε ο κ. Γιαπάνης «για μας πάνω απ’ όλα είναι οι μόνιμες καλλιέργειες που υπάρχουν, δηλαδή οι δενδρώδεις καλλιέργειες οι οποίες, επειδή είναι ζωντανοί οργανισμοί, έχουν πάθει ένα «σοκ» τα τελευταία 4 – 5 χρόνια, λόγω της έλλειψης νερού, λαμβάνοντας υπόψη πως δινόταν νερό μόνο για να κρατηθούν στη ζωή. Αυτό το χρονικό διάστημα πρέπει να δοθεί τέτοια ποσότητα νερού στις δενδρώδεις και μόνιμες καλλιέργειες μεταξύ των οποίων και τα θερμοκήπια, προκειμένου να παράγουν προϊόντα».
Είπε εξάλλου πως «μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί ούτε ένας τόνος νερού από το Νότιο Αγωγό, που ξεκινά από την Πάφο και φτάνει μέχρι τα Κοκκινοχώρια, από τον οποίο λαμβάνουν νερό άρδευσης παραθαλάσσια όλες οι επαρχίες δηλαδή Πάφου, Λεμεσού, Λάρνακας και Αμμοχώστου».
Κρατούν κλειστά χαρτιά λόγω Δικαστηρίου για τον Μαζωτό
Την ίδια ώρα, η κ. Τόφα κλήθηκε να σχολίασε και το θέμα της προσφυγής του Κοινοτικού Συμβουλίου Μαζωτού ενώπιον της Δικαιοσύνης για την απόφαση του Υπουργικού για τη δημιουργία κινητής μονάδας αφαλάτωσης εντός των δημοτικών ορίων της κοινότητας, σημειώνοντας πως δεν μπορούν να πουν πολλά πράγματα, διότι εκκρεμεί βρίσκεται σε εξέλιξη η δικαστική διαδικασία.
Σημείωσε ότι «με πάρα πολύ επιφύλαξη λέγεται ότι λέγεται από πλευράς Κυβέρνησης, ακόμα και στη συνάντηση που πήγαμε επί τόπου με την Υπουργό. Η υπουργός τοποθετήθηκε άνευ βλάβης, θέλοντας να δείξει ότι και να πούμε δεν θα χρησιμοποιηθεί στο Δικαστήριο ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί αναλόγως».
Επισήμανε επίσης πως «επί της ουσίας, η κινητή μονάδα αφαλάτωσης του Μαζωτού θα ενισχύσει κατά πολύ το υδατικό ισοζύγιο και μιλάμε για 40 χιλιάδες κυβικά μέτρα ανά ημέρα. Είναι σε ένα στρατηγικό σημείο που μπορεί εύκολα να διασυνδεθεί με τις υποδομές μας και μετά από έξι ή επτά μήνες που θα κρατήσει η κατασκευή της, να μας δώσει σημαντικές ποσότητες. Όταν λέμε 40 χιλιάδες τη μέρα, αντιστοιχεί σε 13 εκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο. Άρα είναι πολύ σημαντικές ποσότητες».
Τόνισε εξάλλου πως «τον Ιανουάριο είπαμε να γίνει μια μείωση 10% από το Υπουργικό. Αυτά τα 13 εκατομμύρια αντιστοιχούν στο 10% που αποφασίστηκε η μείωση, άρα είναι ένα κρίσιμο έργο που πρέπει να προχωρήσει».
Καταληκτικά, ανέφερε πως όπως προχωρούν και πάρα πολλά έργα της Κυβέρνησης, ένας δρόμος και λοιπά. Κάθε έργο έχει τα οφέλη του. Μπορεί να υπάρξουν και κάποιες αντιδράσεις, αλλά να σταθμίζονται με λογική, σοφία και να προχωρούμε».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Απλοποιούνται οι διαδικασίες για εγγραφή στο Μητρώο Αγροτών-Ξεπερνούν τις 7,5 χιλιάδες οι επαγγελματίες γεωργοί
- Δεν ικανοποίησαν τους γεωργούς τα 3,5 εκατ. κυβικά νερού-Παίρνει περισσότερο η Πάφος, διαμαρτύρονται Λάρνακα και Αμμόχωστος για την κατανομή
- Έκκληση στο Υπ. Γεωργίας για περισσότερο νερό για εποχιακές καλλιέργειες ζητούν οι αγρότες-Απέστειλαν επιστολή











