Ο ιδιωτικός τομέας, με πρωτοβουλία του, προχώρησε με τολμηρά βήματα στη δημιουργία της πρώτης μονάδας υδρογόνου στη χώρα μας, προτού ακόμα υπάρξει το αναγκαίο αναπτυξιακό πλαίσιο. Πέρα από τη χρήση του υδρογόνου στον τομέα της κινητικότητας/μεταφοράς, με την παραγωγή του θα ενισχυθεί σημαντικά η οικονομία του τόπου, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και θα προκύψουν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα της Κύπρου σε διεθνές επίπεδο.
Γρήγορος ανεφοδιασμός, μεγάλη αυτονομία, μηδενικές εκπομπές
Παρόλο που επικρατεί η κοινή πεποίθηση πως δεν κατασκευάζονται ακόμα υδρογονοκίνητα οχήματα, η πραγματικότητα είναι ότι ολοένα και περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες εντάσσουν στις αλυσίδες παραγωγής τους συγκεκριμένα μοντέλα με τη χρήση υδρογόνου. Και αυτό γιατί το πράσινο υδρογόνο προορίζεται κυρίως για τον τομέα της κινητικότητας/μεταφοράς, ειδικά για βαρέα οχήματα μεσαίου τύπου, σκυβαλοφόρα και λεωφορεία. Από τον ανεφοδιασμό ωστόσο δεν εξαιρούνται τα αυτοκίνητα σαλούν, ενώ η χρήση του μπορεί να επεκταθεί ακόμα και σε οχήματα που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα κατόπιν της σχετικής μετατροπής τους. Μάλιστα, ανά το παγκόσμιο κυκλοφορούν 75.000 οχήματα όλων των μεγεθών και τύπων με χρήση υδρογόνου.
Τα πλεονεκτήματα του υδρογόνου έναντι των συμβατικών καυσίμων, είναι πολλά. Το κυριότερο είναι ότι πρόκειται για ένα καθαρό καύσιμο, που δεν παράγει εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά την κατανάλωσή του. Αντ’ αυτού, παράγει μόνο ηλεκτρισμό που τροφοδοτεί την ηλεκτροκίνηση του οχήματος και έχει ως απόβλητο καθαρό νερό.
Αυτό σημαίνει πως με τη χρήση του μειώνεται η ενεργειακή εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και ενισχύεται η πράσινη οικονομία. Επιπρόσθετα, το πράσινο υδρογόνο συνδυάζει γρήγορο ανεφοδιασμό, μεγάλη αυτονομία και υπερτερεί έναντι της ηλεκτροκίνησης με μπαταρία, ειδικά στα εμπορικά και βαρέα οχήματα μεταφορών, ως επίσης και στα λεωφορεία.
Τα θετικά του δεν σταματάνε εδώ, καθώς επιφέρει χαμηλότερα κόστη συντήρησης του οχήματος και δεν εξαρτάται από εξωγενείς παράγοντες, όπως οι διακυμάνσεις των τιμών των ορυκτών καυσίμων. Μάλιστα, όσο αναπτύσσονται οι μονάδες πράσινου υδρογόνου και αυξάνεται η παραγωγή του, τόσο πιο φθηνό θα καταστεί ως καύσιμο σε σχέση με σήμερα.
Το έργο που θα βάλει την Κύπρο στον ευρωπαϊκό χάρτη του υδρογόνου
Ο λόγος για το GreenH2CY, το πρώτο έργο που αναμένεται να υλοποιηθεί στην Κύπρο και αφορά παραγωγή/χρήση υδρογόνου ως πράσινη ενέργεια. To πιλοτικό αυτό έργο έχει ως χρονοδιάγραμμα να τεθεί σε λειτουργία το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2027.
Πέραν από την παραγωγή, θα περιλαμβάνει σταθμό ανεφοδιασμού καυσίμων και εγκαταστάσεις αποθήκευσης υδρογόνου. Οι τελευταίες θα επιτρέψουν στο σύστημα ηλεκτρόλυσης που παράγει το υδρογόνο να χρησιμοποιείται ευέλικτα και να λειτουργεί σε ώρες εκτός αιχμής στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Η μονάδα παραγωγής υδρογόνου αναμένεται να παράγει περίπου 150 τόνους καυσίμου υδρογόνου ετησίως, το οποίο ισοδυναμεί με 627 τόνους καυσίμου ντίζελ ανά έτος. Το νερό που θα χρησιμοποιείται στην ηλεκτρόλυση θα προέρχεται από τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων από το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων Λάρνακας, υποστηρίζοντας έτσι την κυκλική οικονομία.
Το πράσινο καύσιμο του υδρογόνου που θα παράγεται από το έργο GreenH2CY, προορίζεται κυρίως για τον τομέα της κινητικότητας/μεταφοράς και ειδικά για βαρέα οχήματα μεσαίου τύπου, σκυβαλοφόρα και λεωφορεία, χωρίς αυτό να εξαιρεί τον ανεφοδιασμό αυτοκινήτων σαλούν.
Η μονάδα GreenH2CY έχει τη δυνατότητα να προμηθεύσει άλλες βιομηχανικές μονάδες, οι οποίες είτε έχουν μετατρέψει είτε έχουν εγκαταστήσει εξοπλισμό για χρήση υδρογόνου για την παραγωγή των προϊόντων τους, όπως φούρνοι, τουβλοποία, κτλ. Ακόμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης (λέβητες), ενώ θα παρέχει μια καινοτόμα λύση στην αποθήκευση και τη διανομή ενέργειας.
Το GreenH2CY θα αποτρέψει την παραγωγή αερίων θερμοκηπίου ισοδύναμων με 21677 τόνους CO2 κατά τα πρώτα δέκα χρόνια λειτουργίας του, που αποδίδονται στην αντικατάσταση του καυσίμου ντίζελ.
Το πρωτοποριακό αυτό έργο, αποτελεί αναμφίβολα ένα καίριο βήμα στην ανάπτυξη της τεχνολογίας υδρογόνου στη χώρα μας. Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κύπρου έναντι του ανταγωνισμού -γεωγραφική θέση και ισχυρό ηλιακό δυναμικό που μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερο κόστος- έχει όλα τα εχέγγυα να αναπτύξει γρήγορα και αποτελεσματικά τον τομέα του υδρογόνου σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και να καταστεί σε κόμβο παραγωγής και διανομής.
Η αναγκαία συμβολή της πολιτείας
Για να μπορέσει να εκκινήσει η παραγωγή του υδρογόνου, είναι απαραίτητο να δοθούν τα απαιτούμενα κίνητρα που θα προωθήσουν την κατανάλωσή του. Διότι, δεν αρκεί απλώς το αυξημένο ενδιαφέρον που ήδη υπάρχει. Χρειάζεται το ίδιο το κράτος να θέσει σε εφαρμογή την εθνική στρατηγική που έχει εκπονήσει. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Να προωθήσει τάχιστα σχέδια στήριξης για χρήστες του υδρογόνου ως εναλλακτικό καύσιμο -είτε πρόκειται για δημόσιες συγκοινωνίες είτε εμπορικά οχήματα μεταφορών- καθώς επίσης να αναπτύξει υποδομές και να ρυθμίσει το κανονιστικό πλαίσιο, σε εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές οδηγίες.
Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του πιλοτικού έργου GreenH2CY, με χρήση στις μεταφορές για βαρέα οχήματα μεσαίου τύπου. Καθοριστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, θα διαδραματίσει η σωστή και έγκαιρη ενημέρωση των άμεσα ενδιαφερομένων, ούτως ώστε να υπάρξει κλιμάκωση και εφαρμογή του υδρογόνου στη βιομηχανία και την ακτοπλοΐα. Γιατί πέρα από τη μείωση του αποτυπώματος του άνθρακα της χώρας μας με τη χρήση του υδρογόνου στις μεταφορές, θα προκύψουν σημαντικές προοπτικές για καινούργιες εξαγωγές προϊόντων και διεθνείς συνεργασίες. Και αυτή την ευκαιρία, δεν γίνεται να την αφήσουμε να πάει χαμένη. Το μόνο που χρειάζεται είναι όραμα, οργάνωση και σωστός σχεδιασμός!











