Υπομνήματα σε σχέση με το νέο Σχέδιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού και εκπαιδευτικού έργου, επέδωσαν την Τετάρτη στην Πρόεδρο της Βουλής, Αννίτα Δημητρίου, τόσο η ΟΕΛΜΕΚ όσο και ο Κλάδος Εκπαιδευτικών Παγκύπριας Συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ, με την κ. Δημητρίου να σημειώνει ότι «η Βουλή των Αντιπροσώπων βγαίνει μπροστά αναλαμβάνοντας ευθύνη που δεν της αναλογεί, αλλά θα το πράξει».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: ΒΙΝΤΕΟ: Ο διάλογος Αννίτας και Ταλιαδώρου έξω από τη Βουλή-«Δεν άργησα, δεν καθορίζεις εσύ το πρόγραμμα μου»
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, κατά την επίδοση του Υπομνήματος της Οργάνωσης, είπε αρχικά στην Πρόεδρο της Βουλής ότι «κ. Πρόεδρε, δυστυχώς αργήσατε λίγο», με την Αννίτα Δημητρίου να απαντά άμεσα, λέγοντας προς τον κ. Ταλιαδώρο: «Έχεις το να κάνεις παρατηρήσεις σε γυναίκες. Λοιπόν Δημήτρη μου δεν άργησα, δεν καθορίζεις εσύ το πρόγραμμα μου. Που ξέρεις εσύ το πρόγραμμα μου, είχαμε ραντεβού και δεν ήρθα;»
Με τον Πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ να διευκρινίζει ότι ήθελε να δικαιολογήσει γιατί οι συνάδελφοι του εκπαιδευτικού έφυγαν για να προλάβουν στις 11 να ξαναμπούν στον μόχθο της εκπαίδευσης, του λειτουργήματος τους που τόσο επαγγελματικά ξέρουν να κάνουν καθημερινά, ασχέτως με όσα ακούν και όσα βλέπουν και διαβάζουν.
Αναφερόμενος για τη σημερινή στάση εργασίας και διαμαρτυρία, ο κ. Ταλιαδώρος είπε: «Σήμερα Πρόεδρε, ήμασταν εδώ η ΟΕΛΜΕΚ για να εκφράσει τη διαμαρτυρία της ότι υπάρχει ενώπιον της Βουλής ένα σχέδιο που κατά τη δική μας άποψη και αντίληψη είναι πρόχειρο γραμμένο, είναι στην λογική των εποικοδομητικών ασαφειών, κατά δήλωση της συντάκτριας της πρότασης, ότι πάρα πολλά πράγματα κατά δήλωση πάλι της συντάκτριας όσον αφορά τα κριτήρια, όσον αφορά τις θέσεις που χρειάζονται για να λειτουργήσει το συγκεκριμένο σχέδιο αξιολόγησης δεν υφίστανται μέσα στο συγκεκριμένο νομοθέτημα που έχετε ενώπιος σας».
«Ως εκ τούτου και επιτρέψτε μου να διερωτηθώ εγώ επί 13 μήνες τι κάναμε. Γιατί δεν καθορίσαμε τα κριτήρια και λέμε θα τα δούμε μετά που θα ψηφιστεί, γιατί δεν καθορίστηκαν οι θέσεις που χρειάζονται για να λειτουργήσει αυτό το σχέδιο αξιολόγησης και λέμε ότι θα τα δούμε μετά αυτά;. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι ορθολογιστικό αυτό που λέει και αντιλαμβάνομαι δηλαδή τι η Βουλή θα περιμένει τις αποφάσεις της Επιτροπής Παρακολούθησης ανά τακτά χρονικά διαστήματα, δίμηνο, τρίμηνο, για να προσθέτει τροποποιήσεις πάνω στη συγκεκριμένη πρόταση;», συμπλήρωσε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προχωρά με την κατ’ άρθρο συζήτηση του σχεδίου αξιολόγησης εκπαιδευτικών η Βουλή-Βλέπει τους φορείς η Επ. Παιδείας
Δεν μπορεί, συνέχισε ο κ. Ταλιαδώρος, σε ένα νομοθέτημα να μπαίνουν πράγματα που θα λένε ότι σε 5 χρόνια θα δούμε αν θα εφαρμοστούν.
«Στα 5 χρόνια άξιοι που θα κυβερνούν τότε, ας αποφασίσουν τι θα γίνει. Δηλαδή δεν μπορεί να βάζει μια σειρά από πρόνοιες ότι αξιολογεί ο διευθυντής και μας λέει, θα αποφασιστεί μετά από μια πενταετία. Δεν ξέρουμε ποιοι θα κυβερνούν τότε, ποιος θα είναι, ποια θα είναι η/ο Υπουργός Παιδείας. Άρα, είναι πράγματα που δεν χρειάζονται στο συγκεκριμένο νομοθέτημα », πρόσθεσε.
Ο κ. Ταλιαδώρος είπε προς την Πρόεδρος της Βουλής ότι της επιδίδουν συνοπτικά τις θέσεις και τους προβληματισμούς που θέτουν.
«Με την αύξηση των επιθεωρητών σε 2 κατηγορίες. Που για αυτό μας βρίσκει αντίθετους, θα υπάρχουν συγκρούσεις, θα υπάρχουν λειτουργικά προβλήματα και θα τεθούν οι σχολικές μονάδες σε ένα ασφυκτικό κλοιό, την μια μέρα θα έρχεται ο επιθεωρητής αξιολογητής, την άλλη μέρα θα έρχεται ο επιθεωρητής σύμβουλος. Κάποτε υποστηρίξατε την αυτονομία των σχολικών μονάδων. Εμπιστευτείτε επιτέλους τα σχολεία ότι μπορούμε να αναπτύξουμε μία κουλτούρα διαμορφωτικής αξιολόγησης, να αυτοβελτιώνονται οι εκπαιδευτικοί, με την βοήθεια των διευθυντών, των βοηθών διευθυντών Α, των παλαιότερων συναδέλφων του, όχι να προσθέτουμε αν θέλετε συνέχεια διοικητικό έλεγχο που θα ξεκινά από την Οδό Θουκυδίδου. Επιτέλους ας αναπνεύσουν τα σχολεία μας για να γίνουν πιο λειτουργικά», σημείωσε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μόλις το 5% προσήλθε στα σχολεία μετά τη στάση εργασίας των καθηγητών-Ταλαιπωρήθηκαν 42.000 μαθητές
Παραλαμβάνοντας το Υπόμνημα, η Πρόεδρος της Βουλής τους διαβεβαίωσε ότι θα ληφθούν υπόψη οι θέσεις τους.
«Η αρμόδια Επιτροπή, η Επιτροπή Παιδείας θα αναλάβει αυτό το δύσκολο ρόλο. Όντως βλέπουμε για ακόμα μία φορά να επιφορτίζεται η Βουλή με αυτή, αν θέλετε την ευθύνη, από τη στιγμή που ήρθε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν είναι συμφωνημένο, έχει αδυναμίες, παρόλα τ΄ αυτά τώρα η Επιτροπή θα ξεκινήσει τη συζήτηση, αναμένοντας απαντήσεις για πολύ σημαντικά θέματα τα οποία έχουν τεθεί», πρόσθεσε.
Η κ. Δημητρίου επεσήμανε ότι πρέπει να υπάρξει ηρεμία, «πρέπει στο τέλος της μέρας όλοι να ταχθούμε, που όλοι είμαστε υπέρ της αξιολόγησης που να μπορεί να εφαρμοστεί με το σωστό τρόπο, και είναι εδώ που πρέπει να ετοιμαστεί ένα ολιστικό νομοσχέδιο με όλους τους προβληματισμούς, με όλες τις συνισταμένες που απαιτούνται για να μπορέσει να εφαρμοστεί σωστά».
«Εμείς σας διαβεβαιώ ότι θα αναλάβουμε αυτή την ευθύνη και θα το πράξουμε στο βαθμό που μπορούμε. Όμως ναι, για ακόμα μια φορά θέλω να το τονίσω: Η Βουλή των Αντιπροσώπων βγαίνει μπροστά αναλαμβάνοντας ευθύνη που δεν της αναλογεί, αλλά θα το πράξει. Σε αυτή την προσπάθεια σας χρειαζόμαστε δίπλα μας επί της ουσίας στα ζητήματα τα οποία πραγματικά θα δυσκολέψουν την εφαρμογή μιας μεταρρύθμισης, μιας αξιολόγησης που συμφωνούμε όλοι ότι τη χρειαζόμαστε. Οπότε χωρίς να θέλω να προκαταβάλλω τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας είτε τις θέσεις των βουλευτών που δεν μου επιτρέπεται, θα είμαστε εκεί ακριβώς να ενισχύσουμε αυτή την προσπάθεια και βεβαίως πάντοτε στη διάθεσή σας», συμπλήρωσε.
Στο υπόμνημα της Οργάνωσης, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι το Κ.Δ.Σ. της ΟΕΛΜΕΚ απορρίπτει το Σχέδιο Κανονισμών του Υ.Π.Α.Ν. για την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών και του Εκπαιδευτικού Έργου, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή στις 4 Νοεμβρίου 2025.
Σημειώνεται ότι το κείμενο αυτό είναι και πάλι ταυτόσημο με τα προηγούμενα, τα οποία έχουν απορριφθεί τόσο από την ΟΕΛΜΕΚ όσο και από το 92% των καθηγητών, στο Δημοψήφισμα της 29ης Μαΐου 2025.
Ένας λόγος, προστίθεται, για την απόρριψη και του τελευταίου αναθεωρημένου κειμένου είναι ότι το συγκεκριμένο Σχέδιο Κανονισμών διατηρεί σειρά προνοιών με τις οποίες διαφωνεί η Οργάνωση, οι οποίες έχουν κοινοποιηθεί επανειλημμένως τόσο στο ΥΠΑΝ όσο και στη Βουλή των Αντιπροσώπων, όπως η αριθμητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών από Διευθυντή, η διεύρυνση της κλίμακας αξιολόγησης από το 40 στο 100, τα δύο προγράμματα εισδοχής για νεοεισερχόμενους καθηγητές, η συμμετοχή Επιθεωρητών στη διαμορφωτική αξιολόγηση, οι διαδικασίες αξιολόγησης σε ετήσια βάση και η αύξηση γραφειοκρατίας.
Άλλος λόγος, αναφέρεται, είναι ότι οι σημαντικές πτυχές του νέου συστήματος αξιολόγησης δεν έχουν καθοριστεί ακόμα και ενδεικτικά οι πρόνοιες που σχετίζονται άμεσα με τη διαφάνεια και την αξιοκρατία του συστήματος, όπως τα κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικών, οι διαδικασίες μεταξιολόγησης και τα ειδικά κριτήρια αξιολόγησης των αποσπασμένων.
Αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι η ΟΕΛΜΕΚ θα αποφασίσει ακολούθως τη συνέχιση ή/και κλιμάκωση των μέτρων, αναλόγως των εξελίξεων.
Κλαδικό Συμβούλιο Εκπαιδευτικών της Παγκύπριας Συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ
Ο Πρόεδρος του Κλαδικού Συμβουλίου Εκπαιδευτικών της Παγκύπριας Συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ, Αλέξιος Σαββίδης, κατά την επίδοση του Υπομνήματος της Συντεχνίας προς την Πρόεδρο της Βουλής είπε ότι της παραδίνουν ένα υπόμνημα με τις θέσεις τους μας.
«Είναι εδώ αναλυτικά οι θέσεις μας. Θέλουμε όλοι ένα σύστημα αξιολόγησης, όμως θέλουμε ένα δίκαιο, λειτουργικό και αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης που να δείχνει τον ανεπαρκή εκπαιδευτικό και όχι τον εκπαιδευτικό τον ανεπαρκή που του κάνουν κομματικές πλάτες να παραμένει στο σύστημα», πρόσθεσε.
Παραλαμβάνοντας το υπόμνημα της Συντεχνίας, η Πρόεδρος της Βουλής είπε: «Δεν ξέρω σε ποιες κομματικές πλάτες αναφέρεστε. Αυτή τη στιγμή, τα κόμματα τα οποία βρίσκονται στη Βουλή αναλαμβάνουν ευθύνη για το αποτέλεσμα που θέλουμε, δε τους εκπαιδευτικούς μας πρέπει να τους στηρίξουμε για να μπορέσουν να φέρουν εις πέρας της αποστολής τους και παράλληλα να στηρίξουμε και τα παιδιά μας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έντονη η Μιχαηλίδου για τη στάση των εκπαιδευτικών-«Η κοινωνία δεν μπορεί να ανεχτεί άλλο τέτοιες ετσιθελικές συμπεριφορές»
«Το σύστημα αυτό, αυτή η μεταρρύθμιση πρώτα αυτούς πρέπει να ωφελήσει και είναι κάτι το οποίο πρέπει να έχουμε υπόψη μας. Εγώ θα προωθήσω τις θέσεις σας αλλά να μην λειτουργούμε ούτε με στεγανά ούτε με στερεότυπα. Εδώ είμαστε όλοι για ένα κοινό σκοπό και κάτι το οποίο πρέπει να γίνει, γιατί αγγίζει την ίδια την ουσία του εκπαιδευτικού μας συστήματος και θα ωφελήσει όλους και ευρύτερα την κοινωνία μας. Οπότε να συζητήσουμε επί της ουσίας στα σημεία στα οποία υπάρχουν, αφού δυστυχώς πάλι ήρθε ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει μεγάλες διαφορές και μεγάλες αποκλίσεις, να συζητήσουμε επί σημείο και εγώ είμαι βέβαιη ότι στο τέλος με καλή θέληση όλων θα μπορέσουμε να βρούμε και εδώ την φόρμουλα», συμπλήρωσε.
Η Πρόεδρος της Βουλής, διαβεβαίωσε ότι θα το κοινοποιήσει σε όλους τους Βουλευτές με τα αιτήματα και της ΟΕΛΜΕΚ και κάθε εκπαιδευτικής οργάνωσης.
«Θα σας ακούσουμε όλους και στο τέλος θα δούμε πως θα προχωρήσουμε. Σίγουρα δεν χρειάζεται ούτε η όξυνση ούτε οι κατηγορίες, την ουσία να συζητήσουμε, αυτό προέχει και σε αυτό θα εστιάσουμε», κατέληξε η κ. Δημητρίου.
Στο υπόμνημα τους αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι το Κλαδικό Συμβούλιο Εκπαιδευτικών της Παγκύπριας Συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ καταθέτει το παρόν υπόμνημα κατά την πρώτη ημέρα της απόφασης της Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού για την κατ΄άρθρον συζήτηση του Αναθεωρημένου Σχεδίου Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικού Έργου.
Σημειώνεται ότι οι βασικοί λόγοι αντίθεσης στο Σχέδιο είναι το οικονομικό κόστος χωρίς παιδαγωγική αξία, οι παιδαγωγικές και θεσμικές αδυναμίες, η παράβλεψη των πραγματικών αναγκών της δημόσιας εκπαίδευσης, η έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης, η βιασύνη χωρίς παιδαγωγικό λόγο.
«Η πίεση για ψήφιση μέχρι τον Δεκέμβριο 2025 δεν συνδέεται με εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά με το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η Παιδεία όμως δεν μπορεί να ρυθμίζεται με βάση ευρωπαϊκές προθεσμίες», προστίθεται.
Πηγή: ΚΥΠΕ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η ώρα της κρίσης για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών-Ανοίγουν τα χαρτιά τους οι βουλευτές εν μέσω απεργιακών μέτρων











