powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Χαρτογραφούν τα προβλήματα του συστήματος πληροφορικής του ΓεΣΥ οι γιατροί-Στους αρμόδιους τα αποτελέσματα για βελτίωση

Μπορεί τα προβλήματα στο σύστημα πληροφορική του ΓεΣΥ να έχουν μειωθεί αισθητά σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, ωστόσο από πλευράς πάροχων, η ακόμη βελτίωση του αποτελεί σημαντική προϋπόθεση ώστε να μπορούν να προσφέρουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, απαραίτητες και γρήγορες υπηρεσίες προς τους ασθενείς και δικαιούχους.

Ήδη ο Παγκύπριος Ιατρικό Σύλλογος εγκαινίασε ένα πλαίσιο συστηματικής ψηφιακής έρευνας που στοχεύει στην καταγραφή απόψεων, εμπειριών και αναγκών των ιατρών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο. Στη βάση σχετική του ανακοίνωσης στην ιστοσελίδα του, πρόκειται για μια ενέργεια που φιλοδοξεί να ενισχύσει τη φωνή των ιατρών, καθιστώντας την τεκμηριωμένο οδηγό χάραξης πολιτικών υγείας.

Η πρώτη αυτή έρευνα, που ξεκίνησε στις 30 Σεπτεμβρίου 2025 και θα παραμείνει ανοικτή μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025, αφορά το Σύστημα Πληροφορικής του ΓεΣΥ, ένα από τα πιο κρίσιμα και πολυσυζητημένα εργαλεία της ιατρικής πράξης στην Κύπρο. Σκοπός είναι η καταγραφή και τεκμηρίωση των εμπειριών και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ιατροί κατά τη χρήση του, ώστε να αποτυπωθεί με ακρίβεια η πραγματικότητα της καθημερινής κλινικής λειτουργίας και να τεθούν τα θεμέλια για τεκμηριωμένες εισηγήσεις βελτίωσης προς τις αρμόδιες αρχές.

Ο ΠΙΣ διευκρινίζει στην ανακοίνωση του ότι η έρευνα απευθύνεται αποκλειστικά στα μέλη του, ανεξαρτήτως ειδικότητας ή καθεστώτος συνεργασίας με το ΓεΣΥ, και ότι ο σύνδεσμος συμμετοχής έχει αποσταλεί στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των ιατρών που είναι συμβεβλημένοι με το σύστημα.

Ένα νέο εργαλείο συλλογικής τεκμηρίωσης

Όπως επισήμαναν πηγές από τον ΠΙΣ στον REPORTER, το νέο αυτό πλαίσιο ηλεκτρονικών ερευνών εντάσσεται στη στρατηγική του για ψηφιακό εκσυγχρονισμό της θεσμικής επικοινωνίας με τα μέλη του. Μέσα από στοχευμένα, θεματικά ερωτηματολόγια, ο Σύλλογος επιδιώκει να καταγράφει με επιστημονική εγκυρότητα την εμπειρία των ιατρών σε κρίσιμους τομείς από τη λειτουργία του ΓεΣΥ και τα ζητήματα επαγγελματικής ευθύνης, μέχρι τη συνεχιζόμενη ιατρική εκπαίδευση και τις προτεραιότητες πολιτικής υγείας.

Παράλληλα σημείωσαν πως το ψηφιακό μοντέλο εσωτερικής διαβούλευσης δεν αποσκοπεί απλώς στη συλλογή απόψεων, αλλά στη μετατροπή των εμπειρικών δεδομένων σε εργαλείο θεσμικής παρέμβασης. Τα αποτελέσματα κάθε έρευνας θα αναλύονται συγκριτικά, θα τεκμηριώνονται με επιστημονικά κριτήρια και θα αποτελούν τη βάση για στοχευμένες εισηγήσεις προς τις αρμόδιες αρχές και θεσμούς.

Το Σύστημα Πληροφορικής στο μικροσκόπιο

Το Σύστημα Πληροφορικής του ΓεΣΥ αποτελεί την ψηφιακή ραχοκοκαλιά του συστήματος υγείας. Ωστόσο, έχει βρεθεί επανειλημμένα στο επίκεντρο κριτικής και προβληματισμού, καθώς οι ιατροί μιλούν για καθυστερήσεις, τεχνικά σφάλματα, απώλεια δεδομένων, ανεπαρκή υποστήριξη και περιορισμούς στη λειτουργικότητα, ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα τόσο την ποιότητα της φροντίδας όσο και τη διαχείριση του χρόνου των επαγγελματιών υγείας.

Η έρευνα του ΠΙΣ επιδιώκει να τεκμηριώσει ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα για κάθε πτυχή της εμπειρίας των χρηστών, από τη χρήση των πρωτοκόλλων, μέχρι τη διαδικασία έκδοσης παραπεμπτικών, συνταγογράφησης και επισύναψης αρχείων.

Σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο που απέστειλε ο ΠΙΣ στα μέλη του, η έρευνα περιλαμβάνει 30 ερωτήσεις οργανωμένες σε επτά θεματικές ενότητες οι οποίες είναι τα γενικά στοιχεία χρήσης του Συστήματος Πληροφορικής, τα Τεχνικά ζητήματα και υποστήριξη, η ευχρηστία και πρακτικά προβλήματα, τα νέα πρωτόκολλα (φαρμακευτικά, ακτινοδιαγνωστικά, αιματολογικά), η απόδοση και ταχύτητα του Συστήματος, η επίδραση στη ιατρική πράξη και ικανοποίηση χρηστών και οι γενικές προτάσεις βελτίωσης και ανάγκη επανεκπαίδευσης.

Η φόρμα περιλαμβάνει ερωτήσεις κλίμακας και ανοιχτού τύπου, ώστε να αποτυπώνονται με ακρίβεια οι πραγματικές συνθήκες εργασίας των ιατρών. Εξετάζονται ζητήματα όπως η ευχρηστία και ταχύτητα του λογισμικού, η σαφήνεια και πρακτική εφαρμογή των νέων πρωτοκόλλων, η ανταπόκριση της τεχνικής υποστήριξης σε περιπτώσεις προβλημάτων, η συχνότητα καθυστερήσεων ή διακοπών λειτουργίας, η απώλεια δεδομένων κατά την καταχώρηση, η δυνατότητα προσωρινής αποθήκευσης και πρόσβασης από το εξωτερικό και ο βαθμός ικανοποίησης των χρηστών και η εκτίμησή τους για τη συμβολή του Συστήματος στην ποιότητα των υπηρεσιών υγείας.

Ο ΠΙΣ τονίζει ότι η συμμετοχή των ιατρών αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της διαδικασίας. Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του Συλλόγου, «μέσα από την ενεργό συμμετοχή των μελών μας μπορούμε να μιλήσουμε πιο αντιπροσωπευτικά και να προτείνουμε λύσεις που αντανακλούν την πραγματικότητα και να υπερασπιστούμε αποτελεσματικά την ιατρική πράξη».

Η υψηλή συμμετοχή εξασφαλίζει την αντιπροσωπευτικότητα των ευρημάτων και ενισχύει τη διαπραγματευτική ισχύ του ΠΙΣ στις θεσμικές του παρεμβάσεις, ιδιαίτερα σε ζητήματα που άπτονται της ποιότητας και της ασφάλειας της φροντίδας προς τους ασθενείς.

Από την έρευνα στη δράση

Ο ΠΙΣ σχεδιάζει, όπως αναφέρουν πηγές, μετά την ολοκλήρωση της περιόδου συλλογής δεδομένων, να αναλύσει και να δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα σε συνοπτική και αναλυτική μορφή, συνοδευόμενα από εισηγήσεις προς τον ΟΑΥ και τις τεχνικές ομάδες ανάπτυξης του λογισμικού. Η επεξεργασία των δεδομένων θα γίνει σε ανωνυμοποιημένη μορφή, με πλήρη σεβασμό στο νομικό πλαίσιο για την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Πρόκειται για μια διαδικασία που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα προσφέρει πολύτιμα εργαλεία τεκμηρίωσης και μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστικές βελτιώσεις στην καθημερινότητα των ιατρών, στην αποδοτικότητα του Συστήματος Πληροφορικής και, τελικά, στη βελτίωση της λειτουργίας του ίδιου του ΓεΣΥ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

;