Στις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας βρίσκεται το θέμα της παροχής διευκολύνσεων στα παιδιά με αναπηρίες και αυτό φαίνεται από τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη Βουλή, αφού αναφέρεται πως οι σχολικοί συνοδοί έχουν ξεπεράσει του 1,300 σε όλα τα σχολεία και των δύο βαθμίδων και καλύπτονται οι ανάγκες που υπάρχουν σε ικανοποιητικό βαθμό. Πάντως, από τους αριθμούς διαφαίνεται ότι σε σχέση με πριν μία δεκαετία ο αριθμός των συνοδών διπλασιάστηκε. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας έχει ήδη αρχίσει και τις συζητήσεις για τροποποιήσεις στη νομοθεσία για την ειδική εκπαίδευση, σε μία προσπάθεια να μετατραπεί το δημόσιο σχολείο σε συμπεριληπτικό, που να μην απομονώνει παιδιά.
Μία από τις αποφάσεις της υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, όταν ανέλαβε καθήκοντα ήταν να αυξήσει τον αριθμό των συνοδών το 2023, αναγνωρίζοντας την ανάγκη που υπήρχε, ενώ πέραν τούτου είχε αποφασίσει ότι η επιμόρφωσή τους θα γίνεται το Σεπτέμβριο και όχι το Δεκέμβριο, όπως γινόταν παλαιότερα. Εκτός αυτού, μετά από εξαγγελία του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας, η Αθηνά Μιχαηλίδου αποφάσισε όπως ανοίξει το διάλογο για να υπάρξουν τροποποιήσεις στην ειδική εκπαίδευση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παραδόθηκε ένα, στα σκαριά και δεύτερο ειδικό σχολείο στη Λεμεσό-Οι πολιτικές ΥΠΑΝ για ειδική εκπαίδευση
Πάντως, η υπουργός Παιδείας έδωσε στη Βουλή στοιχεία για τους αριθμούς των συνοδών που υπάρχουν στα σχολεία αυτή τη στιγμή και κατά πόσο εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών. Όπως ανέφερε η κα. Μιχαηλίδου «με βάση τους περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Νόμους του 1999 έως 2025 [άρθρο 17(2)(α) και (β)], το Υπουργικό Συμβούλιο μεριμνά για την πρόσληψη του αναγκαίου επιστημονικού και άλλου προσωπικού και για την εξασφάλιση κάθε άλλης αναγκαίας επιστημονικής ή/και άλλης υπηρεσίας».
Οι δύο αποφάσεις του Υπουργικού για αύξηση των συνοδών
Η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στις δύο αποφάσεις για αύξηση των συνοδών στα σχολεία και των δύο βαθμίδων. Όπως επεσήμανε «στη βάση του πιο πάνω άρθρου και σύμφωνα με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 8 Ιουλίου 2024, εγκρίθηκαν 242 νέες θέσεις σχολικών βοηθών/συνοδών (σχβ/σ) για παιδιά με ειδικές ανάγκες, για τη Δημοτική Εκπαίδευση και 37 νέες θέσεις σχβ/σ για την Μέση Εκπαίδευση. Τη σχολική χρονιά 2024-2025 εργοδοτήθηκαν 1154 σχβ/σ στα Δημόσια Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Ειδικά Σχολεία, οι οποίοι/ες εξυπηρετούσαν τις ανάγκες 2623 μαθητών/ριών και 377 σχβ/σ σε σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης οι οποίοι/ες εξυπηρετούσαν τις ανάγκες 716 μαθητών/ριών».
Η κα. Μιχαηλίδου πρόσθεσε πως σύμφωνα με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 30 Ιουλίου 2025, εγκρίθηκαν 232 νέες θέσεις σχβ/σ για παιδιά με ειδικές ανάγκες, για τη Δημοτική Εκπαίδευση και 68 νέες θέσεις σχβ/σ για την Μέση Εκπαίδευση. Την παρούσα σχολική χρονιά 2025-2026 εργοδοτούνται 1342 σχβ/σ στα Δημόσια Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Ειδικά Σχολεία, οι οποίοι/ες εξυπηρετούν τις ανάγκες 2719 μαθητών/ριών και 412 σχβ/σ (360 στη Μέση Γενική Εκπαίδευση και 52 στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση) σε σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης οι οποίοι/ες εξυπηρετούν τις ανάγκες 770 μαθητών/ριών.
«Επισημαίνεται ότι εξ αυτών, 12 θέσεις σχβ/σ για τη Δημοτική Εκπαίδευση και 28 θέσεις σχβ/σ για την Μέση Εκπαίδευση εγκρίθηκαν λόγω της εξαγγελίας του Προέδρου της Δημοκρατίας και της σχετικής Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 25 Ιουνίου 2025, για παράταση φοίτησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες, που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, μέχρι τη συμπλήρωση της ηλικίας των 22 ετών».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατάργηση των μονάδων, αυξημένος ρόλος γονιών-Οι αλλαγές που μελετά το ΥΠΑΝ για την ενιαία εκπαίδευση
Καλύφθηκαν οι ανάγκες
Η υπουργός Παιδείας απάντησε και στην καίρια ερώτηση κατά πόσο καλύφθηκαν οι ανάγκες των παιδιών. Όπως ανέφερε «τόσο την περσινή όσο και την παρούσα σχολική χρονιά έχει καταστεί δυνατή η ικανοποιητική κάλυψη των υφιστάμενων αναγκών σε σχβ/σ και η έγκαιρη στελέχωση των σχολείων, ως αποτέλεσμα της Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου για έγκριση επιπρόσθετων θέσεων».
Η κα. Μιχαηλίδου απέστειλε και πίνακα, στον οποίο αναγράφονται οι αριθμοί των συνοδών παιδιών στα σχολεία από το 2016 μέχρι και το 2026.











