Τα δύο νομοσχέδια που αφορούν εκκρεμότητες ενόψει των Βουλευτικών Εκλογών κατέθεσε στη Βουλή το Υπουργείο Εσωτερικών. Το ένα αποσκοπεί να ρυθμίσει την μεταφορά μίας έδρας από την εκλογική περιφέρεια Λευκωσίας στην εκλογική περιφέρεια Πάφου και το δεύτερο να εισάγει πρόνοια για συμπερίληψη κάποιων διευκρινιστικών αναφορών, ώστε να μην προκαλείται σύγχυση μεταξύ υποψηφίων σε περίπτωση συνωνυμίας.
Σκοπός της τροποποίησης του περί Εκλογής Μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων Νόμου, όπως αναφέρεται, είναι η ανακατάταξη, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 4 του βασικού νόμου, του αριθμού των βουλευτικών εδρών ανά εκλογική περιφέρεια, η οποία προκύπτει από τον αριθμό των εγγεγραμμένων εκλογέων, μετά την ενσωμάτωση του συμπληρωματικού εκλογικού καταλόγου της 2ας Οκτωβρίου 2025 στον μόνιμο εκλογικό κατάλογο. Ως εκ τούτου, πλέον θα κατανέμονται 19 βουλευτές στην επαρχία Λευκωσίας, 12 στη Λεμεσό, 11 στην Αμμόχωστο, έξι στη Λάρνακα, πέντε στην Πάφο και τρεις στην Κερύνεια.
Η δεύτερη αλλαγή, έχει ως σκοπό τη ρύθμιση του τρόπου αναγραφής των ονομάτων των υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο. Ειδικότερα, προτείνονται και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των περιπτώσεων συνωνυμίας μεταξύ υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο μιας εκλογικής περιφέρειας εντός του ίδιου συνδυασμού, προς αποφυγή πρόκλησης σύγχυσης.
Περαιτέρω σημειώνεται, ότι η υιοθέτηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων στο βασικό νόμο, λόγω της καθοριστικής του σημασίας στο ημέτερο εκλογικό δίκαιο, θα επιφέρει καθολική κατ ́ αναλογία εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων, σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στη Δημοκρατία, όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση.
Ο Κανονισμός 9 των βασικών Κανονισμών τροποποιείται με την προσθήκη παραγράφου που αναφέρει πως για σκοπούς αναγραφής του ονόματος υποψηφίου στο ψηφοδέλτιο, χρησιμοποιείται το ονοματεπώνυμο με το οποίο ο υποψήφιος είναι καταχωρημένος στον εκλογικό κατάλογο ή στο αρχείο πληθυσμού και στο ονοματεπώνυμο αυτό είναι δυνατό να περιλαμβάνεται το αρχικό γράμμα του πατρικού ονόματος του υποψηφίου, δεν μπορεί όμως να περιλαμβάνεται οποιοδήποτε παρωνύμιο, αξίωμα, τοπωνύμιο ή άλλο κείμενο και, επιπλέον ο υποψήφιος δύναται να:
- χρησιμοποιήσει κάποιο υποκοριστικό του μικρού του ονόματος, βάσει του οποίου είναι γνωστός στο ευρύ κοινό και το οποίο, κατά την κρίση του Εφόρου Εκλογής, είναι σχετικό με το όνομά του, είτε με την προσθήκη του υποκοριστικού σε παρένθεση που θα ακολουθεί το όνομα του, είτε με πλήρη αντικατάσταση του ονόματος του με το υποκοριστικό, και/ή
- προσθέσει στο ψηφοδέλτιο και το επώνυμο συζύγου, το οποίο θα ακολουθεί το επώνυμο με το οποίο ο υποψήφιος είναι καταχωρημένος στον εκλογικό κατάλογο ή στο αρχείο πληθυσμού ενώ, στην περίπτωση που υποψήφιος είναι καταχωρημένος στον εκλογικό κατάλογο ή στο αρχείο πληθυσμού με το επώνυμο συζύγου, δύναται να προσθέσει και το επώνυμο με το οποίο ήταν προηγουμένως καταχωρημένος στον εκλογικό κατάλογο ή στο αρχείο πληθυσμού∙ σε κάθε περίπτωση, το επώνυμο που θα αναγράφεται πρώτο, θα είναι αυτό με το οποίο ο υποψήφιος είναι καταχωρημένος στον εκλογικό κατάλογο ή στο αρχείο πληθυσμού και τα δύο επώνυμα θα είναι χωρισμένα μεταξύ τους με παύλα.
Προστίθεται πως «νοείται ότι, σε περίπτωση συνωνυμίας μεταξύ υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο μίας εκλογικής περιφέρειας εντός του ίδιου συνδυασμού, ο Έφορος Εκλογής δύναται να αποδεχθεί την πλήρη αναγραφή του πατρικού ονόματος ή της ιδιότητας ή του επαγγέλματος του υποψηφίου, για λόγους σαφήνειας και αποφυγής σύγχυσης των εκλογέων».











