powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Πώς τοποθετείται το Υπ. Παιδείας για τη διαμαρτυρία-«Παρερμηνεύονται οι διαδικασίες στήριξης παιδιών με αναπηρίες»

Η εξαγγελία για διαμαρτυρία και οι πρόσφατες αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι υπήρξε πρόθεση ή/και απόφαση αποκλεισμού παιδιών από το δικαίωμα στη δημόσια εκπαίδευση δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και παρερμηνεύουν τη διαδικασία στήριξης παιδιών με αναπηρίες ή άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναφέρει σε ανακοίνωσή του αναφορικά με την εξαγγελία για διαμαρτυρία για τον αποκλεισμό παιδιών από τη γενική εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας (ΥΠΑΝ).

Σημειώνει ότι η πρόσβαση όλων των παιδιών στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, σύμφωνα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες τους, αποτελεί πρωταρχική προτεραιότητά του.    

Επισημαίνει ότι η φοίτηση μαθητών/ριών σε γενική τάξη ή σε Ειδική Μονάδα αποφασίζεται αποκλειστικά και μόνο στη βάση επιστημονικών εισηγήσεων και πάντοτε με γνώμονα το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού.

Το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι συνεχίζει να προωθεί ενεργά τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρίες στο δημόσιο σχολείο, μέσα από την παροχή κατάλληλων προγραμμάτων στήριξης, την πρόσληψη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα συμπεριληπτικής αγωγής.

«Για την επίτευξη αυτού του στόχου, απαραίτητη είναι η συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τους γονείς και τα οργανωμένα σύνολα, σε πνεύμα εμπιστοσύνης και διαλόγου, αποφεύγοντας τη διασπορά ανακριβειών και την πρόκληση αχρείαστης αναστάτωσης. Τα συγκεκριμένα παιδιά, χωρίς να δίνονται λεπτομέρειες για ευνόητους λόγους, φοιτούν κανονικά στη γενική τάξη του σχολείου τους, σε συνδυασμό με την παραχώρηση ειδικής εκπαίδευσης για το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών, με πλήρη στήριξη από συνοδούς και ατομικό πρόγραμμα μάθησης, στη βάση των υποδείξεων των ειδικών», καταλήγει το Υπουργείο Παιδείας, στην ανακοίνωση του.

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Γιώργος Παντελή, σε παρέμβαση του στο ΚΥΠΕ σε σχέση με τις κινητοποιήσεις που είδαν το φως της ημέρας στη Λεμεσό σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις από Ομάδα πολιτών για την ένταξη κάποιων παιδιών στην Γενική Τάξη είπε ότι οι οποιεσδήποτε κινητοποιήσεις δεν έχουν βάση και οι αντιδράσεις δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

«Παρερμηνεύουν τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας σε ό,τι αφορά τη στήριξη παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η Κεντρική Επιτροπή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης που υπάγεται στο ΥΠΑΝ λαμβάνει αποφάσεις όσον αφορά τα παιδιά αυτά με γνώμονα το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών και συγκεκριμένα με βάσεις τις εκθέσεις εμπειρογνωμόνων διαφόρων ειδικοτήτων λαμβάνονται οι αποφάσεις αυτές, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το συμφέρον των παιδιών», πρόσθεσε.

Η Πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης για την Εγκεφαλική Παράλυση και Άλλες Αναπηρίες «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη, σε δηλώσεις της στο ΚΥΠΕ είπε ότι «εμείς σηκώνουμε φωνή για κάθε παιδί που αποκλείεται από την εκπαίδευση».

«Πρέπει να σταματήσουν οι αποκλεισμοί. Θέλουμε ανάκληση της ρατσιστικής απόφασης αποκλεισμού των δύο παιδιών. Θέλουμε άμεση ανάκληση της απόφασης τους για να επιστρέψουν τα παιδιά στις τάξεις τους μαζί με τους συμμαθητές τους. Κανένας αποκλεισμός δεν είναι για το όφελος κανενός παιδιού», πρόσθεσε.

Η Οργάνωση διοργανώνει, στηριζόμενη και από άλλες οργανώσεις όπως ο Σύνδεσμος ΔΕΠΥ Κύπρου, η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών, ο Σύνδεσμος για Άτομα με Αυτισμό Κύπρου, η ΚΥΣΟΑ, τη Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου, στις 10 το πρωί έξω από το Υπουργείο Παιδείας, διαμαρτυρία για τον αποκλεισμό αυτών των παιδιών, που όπως είπε η Γιούλα Πιτσιάλη, «δεν είναι μεμονωμένη περίπτωση, είναι η πρακτική του Υπουργείου Παιδείας που υπάρχει από το 1999 με μια νομοθεσία που επιτρέπει σε εξαιρετικές περιπτώσεις να αποκλείονται παιδιά».

Σημείωσε ότι πριν πάει ένα παιδί με αναπηρία στο σχολείο, πρέπει να περάσει από αξιολόγηση. «Είναι η μόνη ομάδα παιδιών που περνά από αξιολόγηση για να πουν κάποιοι αν είναι άξιος να λάβει εκπαίδευση. Είναι διάκριση μεγίστου βαθμού», είπε.

Καταλήγοντας, η κ. Πιτσιάλη είπε ότι θέλουν να σταματήσει ο "ετσιθελικός αποκλεισμός των παιδιών με αναπηρίες από το σχολείο".

Η ανακοίνωση της ΚΥΣΟΑ

Για «αποκλεισμό» δύο παιδιών με χαρακτηριστικά της διαταραχής αυτιστικού φάσματος από τις γενικές τάξεις μετά από απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης να παραπεμφθούν για φοίτηση σε Ειδικές Μονάδες, κάνει λόγο η ΚΥ.Σ.Ο.Α. και καλεί τη Δημοκρατία να ανταποκριθεί στις συμβατικές της υποχρεώσεις, όπως προκύπτουν από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της, η ΚΥ.Σ.Ο.Α. αναφέρει ότι το Άρθρο 24 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες που άπτεται της Εκπαίδευσης, ρητώς και μεταξύ άλλων, διασφαλίζει ότι τα άτομα με αναπηρίες δεν αποκλείονται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα και παρέχονται σε αυτά οι εύλογες προσαρμογές.   

"Όμως αυτά τα δύο παιδιά ξεκάθαρα αποκλείονται από το ενιαίο εκπαιδευτικό πλαίσιο, στο οποίο δεν τους προσφέρεται καν η ευκαιρία να ενταχθούν, ώστε να εξελιχθούν βάση πάντοτε των εξατομικευμένων χαρακτηριστικών τους", αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Σημειώνεται ότι τα δύο παιδιά παραπεμφθήκαν "αυθαίρετα" σε Ειδική Μονάδα και "παρά τις εμπεριστατωμένες γνωματεύσεις των ειδικών που τα παρακολουθούν και που ξεκάθαρα γνωματεύουν πως η παραμονή τους στη γενική τάξη θα προσφέρει ευκαιρίες για ουσιαστική κοινωνική συμμετοχή και ενσωμάτωση".

Προστίθεται, ακόμα, ότι και η Εκπαιδευτική Αξιολόγηση του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για την παρελθούσα χρονιά, καταγράφει για εκείνα, πως επιτεύχθηκε η πλήρης παραμονή τους στην τάξη, ενώ το πιο σημαντικό, ότι το περιβάλλον της τάξης είναι σημείο κοινωνικής αναφοράς τους.  

Η ΚΥ.Σ.Ο.Α. αναφέρει ότι έχει διαπιστώσει πολλές φορές πως η λειτουργία των εν λόγω Επιτροπών είναι "προβληματική, καθώς δεν εστιάζει στα δικαιώματα των παιδιών, αγνοεί τις εκθέσεις των ειδικών που τα παρακολουθούν, την άποψη των γονιών τους, αγνοεί τις πρόνοιες της Σύμβασης και την έννοια της συμπεριληπτικής παιδείας και του αδιανόητου των αποκλεισμών", ενώ, συνεχίζει, πολλαπλές φορές οι αποφάσεις των συγκεκριμένων Επιτροπών "δεν απορρέουν από ορθές και σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές, αλλά, αντιθέτως, αντικατοπτρίζουν μια πεπαλαιωμένη αναχρονιστική οπτική μισαναπηρισμού που αντικρίζει την αναπηρία με παρωπίδες".

Επιπλέον, αναφέρει ότι η Επίτροπος Διοικήσεως και Προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υπό το πρίσμα και των πιο πάνω απεφάνθη σε τοποθέτησή της επί του θέματος, πως η απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής καθίσταται αδικαιολόγητη παραβιάζοντας τις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου Νόμου, που επιβάλλει ότι κάθε απόφαση πρέπει να στηρίζεται σε επαρκή έρευνα.  

Ως εκ τούτου, η Συνομοσπονδία τάσσεται απερίφραστα και σθεναρά δίπλα στα παιδιά και τους γονείς, ζητώντας από την Υπουργό Παιδείας να αναλάβει προσωπικά την ευθύνη για ακύρωση της απόφασης που τα θέτει στην Ειδική Μονάδα. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

;