Την ώρα που το κυκλοφοριακό πρόβλημα βρίσκεται στη χειρότερη μορφή του, ιδίως στις μεγάλες πόλεις της Κύπρου, με την όξυνση να παρουσιάζεται κυρίως από τις αρχές του Σεπτέμβρη, όταν αρκετοί πολίτες επέστρεψαν από τις καλοκαιρινές διακοπές, ενώ παράλληλα άρχισε και η νέα σχολική χρονιά, το Υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το τμήμα Τροχαίας της Αστυνομίας αναζητεί λύσεις, μέσα από την καταγραφή δεδομένων και στοιχείων, τα οποία αντλούνται από τεχνολογικά μέσα.
Για αρκετά χρόνια το πρόβλημα του κυκλοφοριακού εστιαζόταν στη Λευκωσία, όπου παρατηρείτο και η μεγαλύτερη τροχαία κίνηση, σε αρκετές κεντρικές οδικές αρτηρίες, ωστόσο τα τελευταία χρόνια τα δεδομένα άλλαξαν με τη Λεμεσό να κατέχει τα σκήπτρα του συγκεκριμένου προβλήματος.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στον παρακαμπτήριο δρόμο μεταξύ των κυκλικών κόμβων Μέσα Γειτονιάς προς Άγιο Αθανάσιο, καταγράφονται περίπου 95 χιλιάδες οχήματα ανά 24ωρο. Πέρυσι την ίδια περίοδο, ο συγκεκριμένος δρόμος, σύμφωνα με την Αστυνομία, χρησιμοποιείτο από περίπου 90 χιλιάδες οχήματα την ημέρα.
Με απλά μαθηματικά, διαφαίνεται ότι η αύξηση κατά μέσο όρο, είναι 208 οχήματα ανά ώρα, που εύλογα μπορεί οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί το οδικό δίκτυο να κατανοήσει πόσο μεγάλη είναι η καθυστέρηση που δημιουργείται στη διακίνηση στον συγκεκριμένο δρόμο, ιδίως στις ώρες αιχμής.
Πέραν του εν λόγω δρόμου, στην ίδια πόλη προκύπτουν αρκετά προβλήματα και σε άλλους δρόμους, για τους οποίους ο δήμαρχος Γιάννης Αρμεύτης παρουσίασε κατά την εκλογή του πλάνο, ώστε να αποσυμφορηθεί η Λεμεσός.
Συγκεκριμένα, στόχος του είναι η κατασκευή Βόρειου Παρακαμπτήριου-Περιφερειακού πόλης, ο οποίος είναι χωρισμένος σε τρεις φάσεις. Η πρώτη αφορά σύνδεση της οδού Ευαγόρα Λανίτη με την οδό Συνεργατισμού στα Κάτω Πολεμίδια. Η δεύτερη φάση αφορά τη σύνδεση της παραλίας με Βόρειο Παρακαμπτήριο, διαμέσου Γρίβα Διγενή και Αγίου Αθανασίου, ενώ η τρίτη και τελευταία φάση θα συνδέει την Αγία Φύλα με τον Δήμο Αγίου Αθανασίου, προβλέποντας μονοδρόμηση κύριων αρτηριών και δημιουργία λεωφορειολωρίδων.
Ο δήμαρχος Λεμεσού, μιλώντας στον REPORTER, αναφέρθηκε στο εν λόγω έργο, εξηγώντας πως βρίσκονται σε διαδικασία συντονισμού για την πρώτη φάση που για να υλοποιηθεί θα πρέπει να υπάρξει εκτροπή ποταμού προς τον Γαρύλλη, με το έργο να εκτιμάται ότι θα κοστίσει 20 εκατομμύρια ευρώ, για μια απόσταση 1.700 μέτρων, αφού υπάρχει ένα υψηλό επίπεδο δυσκολίας στην υλοποίηση, ενώ θα κοστίσει άλλα 14 εκατομμύρια ευρώ για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου.
Ο κ. Αρμεύτης αναφέρθηκε επίσης και σε άλλες προσπάθειες που καταβάλλονται, για βραχυπρόθεσμη άμβλυνση του κυκλοφοριακού στις εισόδους και εξόδους του υπεραστικού δρόμου, ενώ την ίδια ώρα πέραν του Park and Ride στο Τσίρειο γίνονται προσπάθειες και για ένα δεύτερο σημείο στην τουρκοκυπριακή συνοικία στην λεωφόρο Νίκου Παττίχη.
Επιπρόσθετα, όπως εξήγησε προχωρούν με μονοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης και στη συνοικία Νεαπόλεως, ως επίσης και της λεωφόρου Ανεξαρτησίας, όπου επίσης παρατηρείται όξυνση του κυκλοφοριακού, ενώ αναμένεται να εκτελέσουν και διάφορα άλλα έργα για την μικροκινητικότητα με τη δημιουργία ποδηλατόδρομων μήκους 20 χιλιομέτρων, όπου θα φυτευτούν και δέκα χιλιάδες δέντρα.
Σημειώνεται ότι έχει παραδοθεί ένας ποδηλατόδρομος και ένας πεζόδρομος στην Ακταιά Οδό, ο οποίος συνδέει περιοχές που προηγουμένως ήταν ασύνδετες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Ανακρίθηκε» για το κυκλοφοριακό ο Βαφεάδης-Υπό μελέτη τέσσερις νέοι χώροι Park&Ride
Σε εξέλιξη έργα στη Λευκωσία, ασκήσεις επί χάρτου για τραμ
Από την άλλη, η Λευκωσία παρότι δεν βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο για το κυκλοφοριακό, δεν παύει από το να παρατηρούνται σοβαρά θέματα στη διακίνηση, επίσης στις κύριες οδικές αρτηρίες, τόσο τις πρωινές, όσο και στις απογευματινές ώρες.
Το 2024, ο υπουργός Μεταφορών είχε αναφερθεί στα πλαίσια συνέντευξής του στον REPORTER, ότι «στα χαρτιά υπάρχει η σκέψη για τραμ στη Λευκωσία. Ήδη έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2025 για να αρχίσει να καθορίζεται η διαδρομή του».
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή από το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου, παραμένει η εν λόγω σκέψη στο τραπέζι και γίνονται συζητήσεις για τον τρόπο που μπορεί να υλοποιηθεί το έργο, ώστε να αμβλυνθεί το πρόβλημα που παρατηρείται. Σε ό,τι αφορά στους άξονες του τραμ, ο στόχος είναι να καλύπτει την περιοχή από τη Λακατάμια προς τον πυρήνα της Λευκωσίας, δια μέσω της λεωφόρου Στροβόλου, ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχει προβληματισμός για τον τρόπο υλοποίησης, δεδομένης της δομής της λεωφόρου και της πυκνής τροχαίας κίνησης που παρατηρείται στις ώρες αιχμής.
Σε εξέλιξη βρίσκονται εξάλλου αρκετά έργα και στην πρωτεύουσα, τα οποία βοηθούν στη διοχέτευση της τροχαίας κίνησης, όπως είναι ο περιμετρικός, μέρος του οποίου έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι απτά αποτελέσματα θα διαφανούν όταν παραδοθεί και η λεωφόρος Τσερίου, που θα μετατραπεί σε τετραπλής κατεύθυνσης.
Επίσης, στα σκαριά είναι η δημιουργία ανισόπεδου αυτοκινητόδρομου προς την Σταυρού, ο οποίος θα εκτείνεται από τα φώτα Καλησπέρα, πριν από τα οποία θα δημιουργηθεί κυκλικός κόμβος σε απόσταση 150 μέτρων, με βάση το σχεδιασμό που έχει γίνει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Στον προϋπολογισμό του 2025 υπάρχει ποσό για να αρχίσει να καθορίζεται η διαδρομή του τραμ»