12 Απριλίου 2023: Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, μετά από συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι «ενόψει της επερχόμενης επικίνδυνης θερινής περιόδου επιβάλλεται να εντατικοποιηθεί εκ μέρους όλων των εμπλεκόμενων κρατικών Υπηρεσιών και των Τοπικών Αρχών, αφενός μεν η λήψη προληπτικών μέτρων για αποφυγή του ενδεχόμενου πρόκλησης πυρκαγιών και αφετέρου να διασφαλιστεί η πλήρης ετοιμότητα για την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους».
Μάλιστα, πρόσθεσε πως «έχει παρατηρηθεί αλληλεπίδραση μεταξύ των αρμόδιων Υπηρεσιών και υπάρχει πλειάδα σχεδίων δράσης, είτε αυτά αφορούν στην πρόληψη είτε στην αντιμετώπιση πυρκαγιών, και καθίσταται αναγκαίος ο διορισμός Υπεύθυνος Συντονιστής, ο οποίος θα αναλάβει την άμεση ενεργοποίηση των μηχανισμών που υπάρχουν για την πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών, στη βάση και των εισηγήσεων που υποβλήθηκαν από τα εμπλεκόμενα Υπουργεία/Υπηρεσίες».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Το προεκλογικό show, η μάχη συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης και οι... αγορεύσεις αντί των απαντήσεων
25 Ιουλίου 2025: Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, σε δημόσιες τοποθετήσεις του, δύο μέρες μετά τη φονική πυρκαγιά, που στοίχησε τη ζωή σε δύο συμπολίτες μας, ερωτηθείς για το ρόλο του συντονιστή πυρκαγιών, ανέφερε ότι «έχει γίνει μία παρανόηση. Ο κ. Γρηγορίου ήταν και είναι ο συντονιστής για τις διαδικασίες που τρέχουν ως προς την αναβάθμιση των πρωτοκόλλων και διαδικασιών, που έχουν ληφθεί σε πολλές συσκέψεις, στη βάση των σχεδιασμών που υπάρχουν. Δεν είναι επιχειρησιακός, θα πρέπει να είναι επιχειρησιακός αυτός που θα έχει το συντονισμό, στο πύρινο μέτωπο. Τον επιχειρησιακό συντονισμό στην προχθεσινή πυρκαγιά είχε η Πυροσβεστική Υπηρεσία, ο αρχιπύραρχος. Αυτός ήταν, αυτός είναι ο σχεδιασμός, αυτή είναι η βέλτιστη πρακτική που θα ακολουθείτο ούτως ή άλλως. Η μεταφορά των πτητικών μέσω κάτω από την Εθνική Φρουρά είναι μία διαδικασία που ενέπιπτε στον συντονισμό μεταξύ συναρμόδιων υπηρεσιών που είχε ο κ. Γρηγορίου. Η προώθηση κάποιων πρωτοκόλλων που θα πρέπει να υιοθετηθούν για να τεθεί σε εφαρμογή το 112 σε σχέση με διάφορες υπηρεσίας. Όμως, επιχειρησιακά, την επιχειρησιακή ευθύνη και αρμοδιότητα είχε στην προκειμένη περίπτωση ο αρχιπύραρχος».
Κληθείς να σχολιάσει ποιος αναπληρούσε το κ. Γρηγορίου εν τη απουσία του, υπέδειξε πως «είναι εύκολο αντιληπτό ότι δεν εξαρτάται ολόκληρο το κράτος από ένα άτομο. Δεν θα είχε ο συντονιστής το γενικό συντονισμό της κατάσβεσης της πυρκαγιάς. Ήταν μία επιχειρησιακή διαδικασία και επιχειρησιακά θα έπρεπε να ανταποκριθούμε για να ληφθούν οι αποφάσεις από εκείνους που ήταν στο πεδίο. Είναι κάποια ζητήματα που αφορούν σχεδιασμούς».
5 Αυγούστου 2025: Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, για τους χειρισμούς των αρμοδίων στην φονική πυρκαγιά και όταν οι βουλευτές επίμονα ζητούσαν να μάθουν ποιος έδωσε εντολή στον κ. Γρηγορίου να απουσιάζει από την Κύπρο, δεδομένου ότι ήταν ο συντονιστής για τις πυρκαγιές, ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νίκολας Παπαδόπουλος, ανέφερε «ποια είναι η πρώτη Κυβέρνηση που αποφάσισε να βάλει συντονιστή πυρκαγιών; Οι προηγούμενες Κυβερνήσεις που δεν είχαν συντονιστή, έχουν ευθύνη;».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έστειλαν σε εκδήλωση στην... Αυστραλία τον υπεύθυνο συντονιστή των πυρκαγιών, εν μέσω κρίσιμης αντιπυρικής περιόδου
****
Από την ημέρα που ξέσπασε η πυρκαγιά μέχρι και σήμερα, οι κυβερνητικοί χειρισμοί τόσο πριν όσο και μετά, βρίσκονται στο επίκεντρο, με ένα μεγάλο ζήτημα να είναι ποιος φέρει την ευθύνη απουσίας του γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Γεωργίας στο εξωτερικό, εν μέσω κρίσιμης αντιπυρικής περιόδου, δεδομένου ότι έχει διοριστεί από τον Απρίλιο του 2023 ως ο συντονιστής για τις πυρκαγιές. Ωστόσο, από τις συζητήσεις που έχουν προκύψει και ειδικά μετά από τις προσπάθειες της Κυβέρνησης να δικαιολογήσει την απόφαση για απουσία του, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχει κάποιο επιχειρησιακό λόγο, το μείζον ερώτημα, που μέχρι στιγμής παραμένει αναπάντητο, είναι ποιος είναι τελικά ο ρόλος του συντονιστή και γιατί κρίθηκε τόσο σημαντικό να διοριστεί κάποιος, αφού υπάρχουν εθνικά σχέδια, βάσει των οποίων είναι διακριτές οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
Όταν άρχισε η μεγάλη συζήτηση γύρω από την απουσία του κ. Γρηγορίου στην Αυστραλία, ο οποίος εκπροσωπούσε τον Πρόεδρο σε επετειακές εκδηλώσεις, η Κυβέρνηση σε δημόσιες τοποθετήσεις της προσπάθησε να εξομαλύνει την κατάσταση, λέγοντας πως ο συντονιστής ουσιαστικά δεν ήτα αρμόδιος για συντονισμό, αφού δεν μπορεί να έχει επιχειρησιακό πρόσταγμα. Από τη μία αυτό είναι κατανοητό, αφού επιχειρησιακά και μόνο, αποφασίζουν οι υπηρεσίες που είναι στην πρώτη γραμμή και γνωρίζουν τις συνθήκες και λαμβάνουν αποφάσεις σε αυτό το επίπεδο. Από την άλλη, παραμένουν γκρίζα σημεία, ως προς την ανάγκη να διοριστεί κάποιος συντονιστής πυρκαγιών, εκτός και εάν αυτό έγινε απλά επικοινωνιακούς σκοπούς, αφού εύλογα διερωτάται κάποιος, ποιος ο λόγος του διορισμού εάν ο διορισθέντας συντονιστής, που ενδεχομένως να αποτελεί τον συνδετικό κρίκο των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, απουσιάζει την πιο κρίσιμη περίοδο. Βέβαια, προβάλλεται το άλλοθι πως ουδείς γνώριζε πως θα ξεσπάσει τέτοιας έκτασης πυρκαγιά, εντούτοις από την άλλη, θεωρείτο δεδομένο και με βάση την ιστορία, πως δεν θα διανύαμε ένα καλοκαίρι χωρίς πυρκαγιές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ο Ανδρέας Γρηγορίου αναλαμβάνει το συντονισμό για πυρκαγιές-Ποιες οι ευθύνες του
Σημειώνεται πως με βάση τα πρακτικά του Υπουργικού: «Το Συμβούλιο αποφάσισε να διορίσει τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, κ. Ανδρέα Α. Γρηγορίου, ως Υπεύθυνο Συντονιστή, ο οποίος θα αναλάβει την άμεση ενεργοποίηση των μηχανισμών που υπάρχουν για την πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών υπαίθρου και δασών και θα έχει την αρμοδιότητα να κινητοποιεί το σύστημα κατάσβεσης πυρκαγιών και ειδικότερα:
-Θα έχει τη δυνατότητα να κινητοποιεί τα πτητικά μέσα, με βάση τα εθνικά σχέδια διαχείρισης κρίσεων, ανεξαρτήτως Υπηρεσίας που ανήκουν.
-Θα έχει το γενικό πρόσταγμα σε ό,τι αφορά τη διασπορά, τις μετακινήσεις και τη διάταξη δυνάμεων κατά τη διάρκεια της πυρόσβεσης, ανεξαρτήτως Υπηρεσίας που ανήκουν.
-Θα υποδεικνύει το χρονικό σημείο, λαμβάνοντας υπόψη πληροφορίες, στο οποίο πρέπει να ενεργοποιηθεί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας, μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών ή οι διακρατικές συμφωνίες, μέσω του Υπουργείου Εξωτερικών.
-Θα έχει το επιχειρησιακό πρόσταγμα, σε περίπτωση που επεισόδιο πυρκαγιάς απαιτήσει τη δημιουργία επιτελείου διαχείρισης κρίσης, είτε τοπικά, είτε κεντρικά.
-Θα έχει την ευθύνη, σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ή εκκένωση κοινοτήτων, να το υποδεικνύει στις αρμόδιες Υπηρεσίες».
Η απόφαση αυτή του Υπουργικού έρχονται σε αντιδιαστολή με τις τοποθετήσεις των μελών της Κυβέρνησης για το ρόλο που ενδεχομένως να επιτελεί ο συντονιστής των πυρκαγιών. Κι αυτό επειδή ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, δύο μέρες μετά την έναρξη της πυρκαγιάς, είχε ουσιαστικά αποδομίσει με τις δηλώσεις του την ανάγκη ύπαρξης ενός γενικού συντονιστή, που το ίδιο το Υπουργικό Συμβούλιο διόρισε, αναφέροντας απλά ότι ο κ. Γρηγορίου δεν είχε συντονιστικό ρόλο, αλλά ούτε έχει επιχειρησιακό συντονισμό. Μάλιστα, επεσήμανε πως «ο κ. Γρηγορίου ήταν και είναι ο συντονιστής για τις διαδικασίες που τρέχουν ως προς την αναβάθμιση των πρωτοκόλλων και διαδικασιών, που έχουν ληφθεί σε πολλές συσκέψεις, στη βάση των σχεδιασμών που υπάρχουν».
Στο ρόλο του ως υπεύθυνος για την πρόληψη των πυρκαγιών εστίασε και η υπουργός Γεωργίας, Μαρία Παναγιώτου, στις δηλώσεις της στην Βουλή, που υπέδειξε πως το 2023, το Υπουργικό Συμβούλιο, σε μία σειρά από αποφάσεις για ενίσχυση της πυρόσβεσης, διόρισε τον κ. Γρηγορίου, δίνοντας του διττό ρόλο. Πρωτίστως αναφέρει πως ο ρόλος του είναι ο συντονισμός της προετοιμασίας. Τόνισε ότι ο επιχειρησιακός ρόλος ουδέποτε ασκήθηκε, επειδή δεν θα μπορούσε να αντικαταστήσει ούτε τον Αρχιπύραρχο, ούτε τον Διευθυντή του Τμήματος Δασών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Ποιος ήταν ο μάστρος;»-Ερωτήματα για τη διαχείριση της πυρκαγιάς και τους σχεδιασμούς για το μέλλον
Ωστόσο, με βάση τα πρακτικά του Υπουργικού Συμβουλίου, αλλά και τις δηλώσεις που έγιναν μετά το Υπουργικό, δεν υπάρχει καμία αναφορά στο ρόλο του για την πρόληψη. Και ακόμη και αν ο ρόλος του ήταν διττός, είναι απορίας άξιο για ποιο λόγο υπάρχει επικέντρωση μόνο στο ένα σκέλος, παραβλέποντας το δεύτερο, που αφορά το συντονισμό την ώρα της κρίσης, από τη στιγμή μάλιστα που είναι η ίδια η Κυβέρνηση που αποφάσισε τα καθήκοντά του.
Ένα ακόμη μείζον σημείο, που παραμένει αναπάντητο, είναι ποιος ήταν ο αντικαταστάτης του κ. Γρηγορίου επί του πεδίου εν τη απουσία του στην Αυστραλία. Στη Βουλή έχει ακουστεί πως όσον αφορά στα διοικητικά του καθήκοντα, ο ίδιος είχε ορίσει δύο ικανούς λειτουργούς του Υπουργείου Γεωργίας. Ωστόσο, όσον αφορά στα καθήκοντα του συντονιστή, το τοπίο παραμένει ακόμη θολό, αφού από τη μία η υπουργός Γεωργίας ανέφερε ότι επιχειρησιακό συντονισμό είχε ο αρχιπύραρχος της Πυροσβεστικής, Νίκος Λογγίνος και από την άλλη, ο ίδιος ο κ. Λογγίνος ξεκαθάρισε πως εκ των πραγμάτων αποτελούσε ομπρέλα στο συντονιστικό κέντρο, με τους συνδέσμους των άλλων υπηρεσιών, ωστόσο δεν μπορούσε να παραβεί απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου και δεν είχε ούτε την αρμοδιότητα να συντονίσει τις άλλες υπηρεσίες.
Πάντως, από μία απλή ανάγνωση των δηλώσεων, αλλά και των εκθέσεων γεγονότων από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, αυτό που μπορεί ο καθένας να συμπεράνει είναι πως δεν υπήρχε αντικαταστάτης του συντονιστή πυρκαγιών, με αποτέλεσμα τις αρμοδιότητές του να καλείται να ασκήσει άλλος και στην προκειμένη ο Αρχιπύραρχος της Πυροσβεστικής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έστειλε επιστολή στην ΕΔΥ για τον Γρηγορίου η Χαραλαμπίδου-«Επέλεξε να αυτοθυσιαστεί για να καλύψει τον ΠτΔ»
Στο μεταξύ, από τη συζήτηση που έχει ανοίξει, προκύπτει ένα ακόμη μεγάλο κεφάλαιο, ποιος έδωσε τελικά τις οδηγίες στον κ. Γρηγορίου για να μεταβεί στην Αυστραλία, από τη στιγμή που έχει διοριστεί ως ο συντονιστής για τις πυρκαγιές και μάλιστα από το 2023. Την περασμένη Τρίτη, στην Βουλή η υπουργός Γεωργίας, Μαρία Παναγιώτου, είχε αναφέρει πως ο ίδιος ο κ. Γρηγορίου εξέφρασε ενδιαφέρον να μεταβεί στην Αυστραλία, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Μία δήλωση που ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Γεωργίας υποστήριξε και επαναδιατύπωσε, επιμένοντας μάλιστα ότι δεν χρειαζόταν άδεια για να το πράξει, υψώνοντας με αυτό τον τρόπο ασπίδα προστασίας προς την Προεδρία.
Εκ των πραγμάτων όμως, η τοποθέτηση του κ. Γρηγορίου μπορεί να αντικρουστεί, αφού οι γενικοί διευθυντές των Υπουργείων υπάγονται στο Υπουργικό Συμβούλιο και την Προεδρία, κάτι που σημαίνει πως η έγκριση για να μεταβεί στο εξωτερικό ένας γενικός διευθυντής δίνεται από το Υπουργικό, ενώ δεν μπορεί αυθαίρετα και χωρίς έγκριση να μεταβεί σε οποιοδήποτε ταξίδι στο εξωτερικό. Είναι για αυτό το λόγο που διατυπώνεται η θέση πως η Προεδρία έδωσε τη συγκατάθεσή της για να μεταβεί ο κ. Γρηγορίου στην Αυστραλία, εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου, η οποία θεωρείται κρίσιμη για τις πυρκαγιές.
Από την άλλη, το επιχείρημα που είχε εκφραστεί ότι ο ίδιος εξέφρασε την εκφράσει ενδιαφέρον για να μεταβεί στο εξωτερικό, δημιουργεί άλλους συνειρμούς, αφού θα έπρεπε να είχε προσμετρήσει ότι η παρουσία του στην Κύπρο ήταν καθοριστικής σημασίας, ειδικά ως συντονιστής για τις πυρκαγιές.
Δεδομένου πως, όπως αναφέρθηκε στην Βουλή, ο κ. Γρηγορίου πραγματοποίησε σύσκεψη πριν την αποχώρηση του για Αυστραλία, όπου εκπροσωπούσε τον Πρόεδρο, εξάγεται το συμπέρασμα πως η απόφαση, από κάθε πλευρά, ήταν ευσυνείδητη, παρά το γεγονός πως επρόκειτο για τον συντονιστική των πυρκαγιών. Από μόνο του αυτό, δημιούργησε τεράστια ερωτήματα, ως προς τις αποφάσεις που λαμβάνται.