Τους τίτλους τέλους στην όποια προοπτική συνέχισης και ολοκλήρωσης της προβλήτας του τερματικού στο Βασιλικό-διά απευθείας ανάθεσης-από την κοινοπραξία VPSM, έβαλε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΤΥΦΑ, αποφασίζοντας τελικά την διακοπή των πολύμηνων διαπραγματεύσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές.
- Διαβάστε εδώ: Σε θολά νερά η προβλήτα στο Βασιλικό…Οι συζητήσεις με VPSM για την ολοκλήρωση και οι δεύτερες σκέψεις της ΕΤΥΦΑ
Πρόκειται για εξέλιξη, η οποία δημιουργεί νέα δεδομένα σε ό,τι αφορά τον χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης της άκρως σημαντικής ενεργειακής υποδομής του νησιού μας, δηλαδή του τερματικού, αφού εκ των πραγμάτων με την νέα διαδικασία που θα ακολουθηθεί για εξεύρεση νέου ανάδοχου ο στόχος για έλευση φυσικού αέριου στην χώρα μας το ταχύτερο δυνατό παραπέμπεται σε ακόμη μεγαλύτερο βάθος χρόνου.
Υπενθυμίζεται ότι από τον περασμένο Δεκέμβριο βρίσκεται και τυπικά στην κυριότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας η πλωτή μονάδα «Προμηθέας», η οποία ωστόσο δεν μπορεί να έρθει στην Κύπρο, αφενός γιατί δεν έχει ακόμη πιστοποιηθεί ως FSRU, αλλά και αφετέρου γιατί-ακόμη και αν λάβει την σχετική πιστοποίηση κατά τους αμέσως επόμενους μήνες-δεν θα υπάρχουν στο Βασιλικό οι απαραίτητες υποδομές για να καταπλεύσει και να αγκυροβολήσει.
Αξίζει να σημειωθεί πως ένας από βασικούς λόγους για τους οποίους κατά το προηγούμενο διάστημα προκρινόταν αρμοδίως ως η ιδανικότερη επιλογή για την ολοκλήρωση της προβλήτας η απευθείας ανάθεση στην VPSM, ήταν ακριβώς για να «κερδηθεί» χρόνος, αφού:
Πρώτο: Διά της απευθείας ανάθεσης θα αποφεύγετο η καθυστέρηση που εξυπακούει η προκήρυξη νέου διαγωνισμού και η κατακύρωση της προσφοράς.
Δεύτερο: Η συγκεκριμένη κοινοπραξία, λειτουργώντας ως υπεργολάβος της CPP-Metron Consortium Ltd (CMC) επί της συγκεκριμένης παραμέτρου του έργου, αναδεικνυόταν ως μια σίγουρη λύση, αφού διαθέτει αποδεδειγμένα την απαιτούμενη τεχνογνωσία και εμπειρία για να ολοκληρώσει χωρίς παλινωδίες την προβλήτα.
Ερώτημα που συναφώς γεννάται, είναι-μεταξύ άλλων-είναι γιατί αφέθηκαν να παρέλθουν όλοι αυτοί οι μήνες και να χαθεί πολύτιμος χρόνος, αν πρόθεση της ΕΤΥΦΑ και του αρμόδιου Υπουργείου ήταν στο τέλος της ημέρας να προχωρήσει με νέο διαγωνισμό και για την προβλήτα.
Γ. Ασιήκαλης: Γι’ αυτό τερματίσαμε τις διαπραγματεύσεις
Απάντηση επί του προκειμένου έδωσε μιλώντας στο InBusissesNews ο πρόεδρος της ΕΤΥΦΑ Γιώργος Ασιήκαλης, ο οποίος ανέφερε πως η απόφαση λήφθηκε, αφού μελετήθηκε έκθεση που ετοίμασε η διαπραγματευτική ομάδα που είχε συσταθεί, ενώ υπόψη λήφθηκε και η άποψη του συντονιστή του έργου (project manager), της Technip, η οποία-όπως τόνισε ο κ. Ασιήκαλης-διαθέτει σημαντική εμπειρία σε τέτοιους είδους ημιτελή έργα.
«Αφού ακούστηκαν οι απόψεις τους, όπως και των νομικών μας συμβούλων, το Δ.Σ. αποφάσισε να τερματίσει τις διαπραγματεύσεις, καθώς το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων δεν πληροί τις προϋποθέσεις για τις οποίες επιλέχθηκε αρχικά αυτή η συγκεκριμένη διαδικασία διαπραγμάτευσης», σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΤΥΦΑ.
Ερωτηθείς ειδικότερα αναφορικά με τους λόγους για τους οποίους κρίθηκε ως η δέουσα επιλογή η διακοπή των διαπραγματεύσεων, ο κ. Ασιήκαλης υποστήριξε ότι η κοινοπραξία δεν ήθελε να αναλάβει την ευθύνη, ούτε για τον σχεδιασμό, τον οποίο έκαναν άλλοι(σ.σ. βλέπε CMC), ούτε για τα υλικά τα οποία αγόραζαν άλλοι(σ.σ. βλέπε CMC) και τους τα προμήθευαν.
«Αυτό ήταν ένα από τα σημαντικά θέματα, που μας οδήγησε στην απόφαση την οποία λάβαμε για τερματισμό της διαπραγμάτευσης με την VPSM», υπέδειξε.
«Όταν αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με διαπραγματεύσεις με την VPMS», συνέχισε ο πρόεδρος της ΕΤΥΦΑ, «είχαμε πει ότι προχωράμε μαζί τους γιατί μπορούσαν να κάνουν την δουλειά και να αναλάβουν την ευθύνη. Από τη στιγμή που δεν θα αναληφθεί η ευθύνη, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε και να καταλήξουμε σε υπογραφή συμβολαίου», επισήμανε.
Τα επόμενα βήματα
Ερωτηθείς για τα επόμενα βήματα, ο πρόεδρος της ΕΤΥΦΑ είπε ότι το Δ.Σ. θα συνέλθει εκ νέου την ερχόμενη Δευτέρα για να εξετάσει τις επιλογές του, προκειμένου να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωση του έργου μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας.
«Θα προχωρήσουμε, δηλαδή, σε διαγωνισμό προσφορών», εξήγησε, σημειώνοντας ότι «ουσιαστικά στη συνεδρία της Δευτέρας θα δούμε τις περαιτέρω λεπτομέρειες για το πώς προχωρούμε διαγωνιστικά πλέον».
Κληθείς να πει κατά πόσο η ΕΤΥΦΑ εξετάζει το ενδεχόμενο να προκηρύξει ενιαίο διαγωνισμό, τόσο για ολοκλήρωση των έργων στην προβλήτα όσο και για τις χερσαίες υποδομές, ο κ. Ασιήκαλης απάντησε καταφατικά, υπογραμμίζοντας πως δεν αποκλείεται ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
«Είναι ένα καλό σενάριο αυτό, διότι με έναν σπάρο δύο τρυγόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.